NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-02
Skrivet av: Carin Andersson skrivet 2007-08-02, 22:53
Hej Lennart!
Först av allt tack för den intressanta § i domboken Jösse härad, det är alltid roligt att läsa de ålderdomliga formuleringarna och försöka att översätta till nutidssvenska.
Som du har förklarat hur de var gifta och vem som var barn till vilka verkar allt passa in förutom att Börit Andersdotter var mor till både Skåre Bengtsson och  hans dotter Ingeborgs man Knut Olofsson. Och det kan inte stämma eller hur.
Det kan möjligtvis inte röra sig om två  olika Börit Andersdotter?
Den gamle Didrik Olofsson lämnar sin arvsrätt i Ringsta(Frykerud?) till brodern Knut mot att gamle Didrik får Knuts hustrus arv i Björkenäs (Boda sn), om jag förstått rätt har de gjort ett jordbyte sinsemellan och som nog var vanligt.
Var de både bröderna från Ringstad, Frykerud och var deras far den Olof Didriksson som jag fann i kyrkoräkenskaperna 1693 och vem var gamle Didrik gift med, han måste varit gift med en som hade bördsrätt till Ingeborg Skåresdotters jord.
Ja, detta var ett intressant problem och jag undrar om jag lyckas lösa det. Jag tycker att allt passar perfekt förutom detta med Börit Andersdotter.
Med vänlig hälsning   Carin Andersson