NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-28
Skrivet av: Björn Sonesson skrivet 2005-10-09, 15:52
Hej Åke och tack för ditt utförliga svar!  
 
Förutom att jag är ättling till Kristoffer och Bengt som nog båda var söner till Nils Bengtsson, så är jag även en ättling till Måns Nilsson och Malin Larsdotter. Den gemensamma nämnaren är Lars Persson, född 1805-12-16 i Öjesätersbackarna, död 1876-11-08 Rustan (Rustad?), Nor socken. När min farfars farmors far Karl Larsson, senare Bergström föds 1829-09-19, står det att hans föräldrar var drängen Lars i Höglunda och pigan Anna Jansdotter i Höglunda. Modern var dotter till smeden Jan Henriksson Bläckberg som arbetade vid olika bruk i Östvärmland, men särskilt i Färnebo socken (Filipstad). När jag tittade efter alla drängar med namnet Lars vid årssskiftet 1828/1829 så fanns det bara Lars Persson kvar. Det står tyvärr inte någonstans om att Lars var far till Karl som föddes oäkta. Däremot finns vid Lars Persson antecknat om 2 eller 3 andra oäkta barn. Att Lars Persson kan slå sig ned som bonde iu Rustan har det med arv från hans morfar Jan Larsson som jag har efterlyst på sidan för Nor socken. Hans farmors farmor var för övrigt Sigrid Pålsdotter.  
 
Nu till frågan, efterlyser information om Måns Nilsson (födelse- och döduppgift har jag) och Malin Larsdotter (uppg om begravning 19/11 1746). Åke vet du något om Malins ursprung i Nor vore det fint. Jag misstänkte att hon inte var från Frykerud, då jag gick igenom födelseboken noggrant och det dessutom vid denna tid var ytterst få fäder som hette Lars om ens någon!  
 
Jag har inte hittat sonen Petter Månssons födelsenotis, jag var osäker på om det var oktober eller december, men då gör jag ett nytt försök i forskningen.