NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-28
Skrivet av: Åke Holmberg skrivet 2005-10-08, 12:29
Björn
 
Alltid kul att träffa på någon som har samma anor. Jag skall försöka hjälpa dig så gott det går. Uppgifterna som du får har jag själv fått av en äldre släkting till mej. Vissa kommer från kyrkböckerna andra är spekulationer kring lösa fakta.
 
Om vi förutsätter att gården Öjersäterbacken gick i arv och att vi använder patronymikon namn sättning. Kan Bengt Nilsson d.1733 vara son till Nils Bengtsson d.1713.
 
Från Sockenstämman 1692.
7:e balken: ? backarna Oluf, Måns
14:e Balken ? backarna Bengt, Nils Bengtsson, Nils Jonsson.
 
Då kan Nils Bengtsson far vara Bengt Larsson f.ca 1600. Från kyrkböckerna var han med och betalde kyrkobygget 1632-35. övr från Backarna som var med är Håkan, Lars.  
Lars och Bengt betalde ? rdr smt årligen för kyrkbygget.  
 
1652 Vid syn i Glänne är Bengt Larsson i Backa godeman.
1653 Bengt Larsson i Ö-Backa köpt bort sin plikt att hålla knekt med 40 rdr.
 
Död 1677 från dödboken (Dna 1 trin Bengt i Backarna.)
 
Bengt Larsson far kan vara Lars Månsson f. ca 1575 och hans far är Måns Börjesson f. ca 1550 är från Nor, Rudstad. död 1628 då Änkan och husman (Lars) betalde skatt. Uppgifterna kommer från Frykerudsboken.
 
Nils Bengtsson hustr Ingeborg Pedersdotter i Frykerud, det närmaste jag kommer är 1674 Peder i Sandwick född dotter Ingri. Bengt Nilsson hustr Sigrid Påhlsdotter har jag inte följt alls. Men det finns en Påhls släkt i Rudstad i Nor.
 
Min ana är Måns (en bror till Bengt) Föddes och kristnas den 23 januari 1696 av Nils i Backarne. Senare gm Malin Larsdotter från Nor d.1746. Den 26 december 1727 får de första sonen Petter i Öjesätersbacka.. Sen är det 8 generationer fram till mej.
 
mvh
Åke