NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 oktober, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 oktober, 2015
Skrivet av: May Jonsson skrivet 2015-05-03, 14:39
Hej Rita! Nu blir jag riktigt nyfiken på vad du kan ha för ana. Jag har en ana Arne Nilsson som gäckar mig. Men mina misstankar är att han kan ha norskt påbrå. Jag har samlat väldigt mycket information om honom. Du får det här till att börja med:
Från tinget 1655 i oktober: ”Näst kom för rätten Ingemund Eskilsson i Tholsbyn i Rackestad socken (Norge) och fordrade sex riksdaler av sal. Arne Nilssons i Backa efterleverska och arvingar på Tool Arilssons vägnar i Siögård i Ödemark socken efter 1654 års den 5 juni ting avskedt, efter hon icke kunde bevisa därpå vara mer betalt än ett skep,,, järn om 8 riksdaler som då likväl förmentes, när domen fältes skola finnas ibland bemälte Arne Nilssons handlingar. Bemälte salig Arnes efterleverskas  man Biörn Gunmundsson bekände sig hava sökt efter brev och intet funnit några utan kunna med vittnen nämligen kyrkoherden wällärde herr Lars i Silbodal erhålla, att Tool hade ingen rätt till att fordra någon penning av honom, varpå bemälte herr Lars betygade, att en gång voro bemälte Tool och hans fader Arill Toolson hos honom, medan han bodde i Kyrkerud  och då hördes intet annat när de kommo till tals om den saken än att Arill icke ville hava några penningar igen utan sade om det hade varit hundrade riksdaler skulle han intet anse det , jämväl ock Tool, att det skulle icke vara därmed gjort utan bliva med allt gott förbättrat, efter såsom Arne hade gjort sig så mycken omak att uppsöka honom Tool, nämligen tvenne resor till Åmål och en gång till Carlstad förrän han fick spaning på honom, att han tjänte hos Mr Lars Bellichrum i Philipstad. Sedan berättade bemälte Arnes efterleverska Cicilia Persdotter att de skulle vara sänt Arill med drängen Harald Persson, som tjänar i Rud i Arvika socken till Wång i Fågelvik socken, där Tool skulle komma med hennes mans salig Arnes ciuttentz på 20 rdr och ...stning på Hemming Hansson i Fredrikstad. Varföre emedan bemälte Harald Persson icke var nu för handen. Ty uppsattes härmed till nästa Jösse härad ting, dit han Harald skall bliva stämd och edeligen avhörd.”
Jag har läst i Jösse härads ting men inte funnit något.