NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-25
Skrivet av: Fredd Holm skrivet 2006-07-01, 13:32
Hej Anna-Lisa! Tack så mycket för upplysningarna! Jag har inte hittat några rötter i Hjulmakargården samt Hjulmakartorpet, dessa ställen förekommer bara några dopvittnen ifrån.  
Däremot är jag mycket intresserad om det kan finnas något antecknat om Bovik och Saxhyttan i Filipstad/Färnebos domböcker (dessa platser ligger i Grythytte socken, men räknades länge till Värmlands bergslag, jag tror det var så ända in i 1700-talets början om jag inte missminner mig). I övrigt är jag intresserad om det förekommer något om Hällefors socken i böckerna (som ibland kan dyka upp), och från Gåsborn och Rämmen är jag intresserad av platserna jag nämnde i inlägget innan.  
Jag har tyvärr inte plats för någon mikrokortläsare hemma, men jag har tänkt låna lite kort och sätta mig och kika på nere på biblioteket framöver.
Förhoppningsvis ska det väl på något sätt gå att försöka få reda på om Israel Nilsson i Bovik var son till Nils Nilsson Dalbo som kom till Bovik när det var nybyggt på 1620-talet, eller om han var son till nämndemannen Nils Segolsson i Saxhyttan/Bovik.
 
Nej min Holm-släkt kommer ifrån Säfsnäs i Dalarna (min far bodde som fosterbarn hos sin faster Helga och hennes man Martin Holm i Gravendal som hade åkeri där), min riktiga farfar hette Sigfrid Eriksson och bodde i Karlskoga och hade sina rötter i framförallt Tomsjön i Hällefors.
 
Mvh, Fredd Holm,
Filipstad
fredd.holm.arno@folkbildning.net