NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-25
Skrivet av: Fredd Holm skrivet 2006-06-26, 07:29
Jättestort tack Gunnar!
Är du insatt på fler namn som har bytts ut i trakterna Filipstad/Gåsborn? T.ex. Nordmarkshyttan hette ju Nolberg/Norberg innan och Hjulsjöhöjden i Hällefors t.ex. hette ju Ljussjöhöjden innan.
Jag har en hel del anor i bl.a. Igelhöjden i Gåsborn samt även Laggsundet, Omsjön m.m. i Rämmen. Det vore roligt om man kunde hitta mer anor från dessa trakter i Filipstad C:1 t.ex. så att man kommer lite längre tillbaka än om man bara chansar i mantalslängder.
 
En ana jag har fastnat på riktigt i Grythyttan f.ö. är Israel Nilsson i Bovik som var delägare i hyttan som låg där. Han fick bl.a. sonen Hindrik som gifte sig med Helena Carlsdotter från Heden. Problemet är bara att det finns två Nils i mantalslängderna under 1600-talets första hälft (dock gifta med varsin syster från samma släkt i Saxhyttan), den ene heter Nils Nilsson eller Nils Dalbo (från Dalbo/Dalbotorp förstås), och den andra är förmodligen från Saxhyttan och heter Nils Segolsson som jag inte hittat några anor till (Segol var ju ett ganska vanligt namn härikring på den tiden). Nils Segols var nämndeman i Grythyttan en tid.
 
Lars-Olof Herou var faktiskt skolkamrat med min fars kusin i Hällefors och vi har en del kontakt.
 
Mvh, Fredd Holm,
Filipstad
fredd.holm.arno@folkbildning.net