NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2015-01-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2015-01-23
Skrivet av: May Jonsson skrivet 2014-12-17, 23:24
Obs detta är bara ett arbetsmateriel - inget färdigforskat! Jag har inte löst vem Kerstin Persdotter är men kanske någon annan som har dessa faddrar i sina anor kan lämna ledtrådar om de orkar läsa detta myller av namn och funderingar.
Faddrar för Kerstin Persdotters barn för att söka ledtrådar till hennes ursprung! Jag använder församlingsboken av Hellgren för en första sökning om personer som jag inte stött på tidigare. I vissa fall har jag gått igenom födde, döde eller vigde även AI:2 för att se om det löser något frågetecken.  
Far Olof Olofson: OLOF 1733 RÅDA faddrar: Nils Jonsson, Sven Jönsson, dräng Per Persson, hu Ingiel Thorsdotter, hu Ingeborg Larsdotter, piga Marit Nilsdotter, piga Marit Olofsdotter i Råda
Olof Olofsson i Råda förmodligen son till Olof Jönsson har förmodligen en bror Jon Olofsson, som är fadder 1745. Jon Olsson i Råda är fadder 1747 till ett finskt barn i Knappåsen tillsammans med Olof Jönsson i Solberg och Mattes Jönsson i Solberg. De senare säkerligen Jöns Jönssons bröder. Även 1750 samma män.
Jon Olsson född 1713-01-12 i Råda far Olof Jönsson (1667-1731) mor Marit Jonsdotter, gifta 1700; jag misstänker Olof Jönsson kan komma från Solberg men har inga bevis! Olof Jönsson i Råda är fadder när Kerstin Larsdotter i Solberg döps 1702. Det är sällan faddrar från andra hemman när barn från Solberg döps.
Nils Jonsson i Råda kan vara far till Gunilla Nilsdotter fadder 1747 gift med Jon Olsson och då svägerska till Kerstin P i första giftet. Piga Marit Nilsdotter kan vara en syster till Gunilla.
hu Ingiel Thorsdotter gift med kyrkvärden Olof Larsson i Råda. Det finns två Ingeborg Larsdotter. När det gäller pigor och drängar är det mera osäkert vem de är, de kan tillfälligt ha en tjänst i Råda.
När mannens Per Persson i Råda och hans hustrus Ingeborg Nilsdotter son Olof döps 1746 är Jon Olofsson i Råda och Jöns Jönsson i Råda faddrar, Kerstin Persdotters svåger och man. Nör Jon Olofssons och Gunilla Nilsdotters son Jon döps 1746 är Kerstin Persdotter fadder. Finner Kerstin som fadder vid ett dop till: 1744 Olof Olsson och Ingiel Olofsdotter döper sin Lars och förutom Kerstin är Jon Olofsson i Råda och Per Persson i Råda faddrar . Hellgren frågar sig om Ingiel kan vara Olof Jönssons dotter i så fall är Jon hennes bror och Kerstin hennes svägerska. En fråga infinner sig: är kanske Kerstin syster till Per Persson, som finns i kretsen vid dopen eller är det bara tillfälligheter? De kan vara närmsta grannar och Kerstin tog med Per Perssons barn till dopet eftersom mödrarna inte får närvara. Men även vid dopet av Per Perssons son Jon 1739 var Kerstin fadder.
Far Jöns Jönsson: KARIN 1738 RÅDA  faddrar: Olof Persson i Råda, Nils Jonsson i Råda, dräng Lars Jönsson i Solberg, hu Sigri Nilsdotter i Råda, hu Kerstin Jönsdotter i Solberg, piga Anna Persdotter i Råda, piga Britta Persdotter i Råda
Olof Persson i Råda är fadder för ett barn i Solberg 1744. Olof Persson och Per Persson i Råda står som söner till Per Halvardsson i Råda i Hellgrens bok men ingen dotter Kerstin. Åldersmässigt skulle hon passa in.  
Jag har hittills inte sett Kerstin Persdotter som fadder för Solbergsbarnen, vilket Jöns ofta är, särskilt för barnen till brodern Lars. Jöns bakgrund känner jag till efter kontakt med Jan Erik Björk för många år sedan men Kerstin hade jag lagt åt sidan som olösligt problem. Tack vare Evert Larsson blev min nyfikenhet väckt på nytt och jag hoppas på inlägg som kan föra sökandet framåt. Ekshärad socken på anbytarforum är fantastiskt rik på information. Jag forskar annars på en västvärmländsk socken som inte ens har några äldre inlägg! May Jonsson