NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2015-01-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2015-01-23
Skrivet av: May Jonsson skrivet 2014-12-15, 15:32
Hej Evert!   Även jag har med Jöns Olofsson i min Ekshäradsforskning men jag har Karin Elofsdotter född 1686 som hustru se AI:2 sidan 137. I vigselboken EI:1 sid 11 1709-11-14 står om Karin Elofsdotter i Hamra. Men jag har även Ingeborg Elofsdotter med i min forskning och båda dessa har jag funnit som döttrar till Elof Larsson i Hamra i Församlingsboken av Mats Hellgren. Tyvärr har jag inte sen gått vidare utan detta har legat vilande i många år. Men jag reagerade på Halla för jag mindes en tråd ditåt i en bouppteckning efter Ingeborg Elofsdotters dotter Kerstin Larsdotter  1790:401 Åhr 1790 d 12 januari blev bouppteckning hållen efter aflidna hustrun Kerstin Larsdotter i Hamra.... Kerstin hade fast egendom i Hamra ( 1/16) och i Halla (1/24 ) värderade till 450 daler.  
Jag är mycket intresserad av hur du har kommit fram till det som skulle peka mot Halla.
Ingeborg Elofsdotter var gift med Lars Olofsson i Solberg bror till Jöns Olofsson. Jag har alltså trott att två systrar gifte sig med två bröder, vilket inte är ovanligt.
När det gäller Kerstin Persdotter  undrar jag hur du vet att hon är född 1713 (jag har inte kunnat få andra datum på henne än vigseln) och att hon skulle vara dotter till Per Olsson bara för att sonen Gustav är fadder två gånger vid dop av Kerstins barn är tänkbart men inte säkerställt med det; jag har också lusläst dessa dopnotiser det finns även Per Persson, Olof Persson, Ingeborg Persdotter m fl. Jag har sett Gustav Perssons födelsenotis och jag tror att moderns namn är Thoresdotter inte Thronsdotter ; kolla en gång till du också. Mvh May Jonsson