NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2014-12-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2014-12-01
Skrivet av: Jan-Erik Björk skrivet 2014-11-25, 21:48
Hej igen Evert
 
Det finns vissa uppgifter om Karin Jakobsdotter i kyrkoarkivalierna som talar för mitt antagande.  
 
I husförhörslängden AI:1 1720-1742 betr. N Mossberg sidan 47 (Arkiv Digital) finns en familj bestående av Pål Jakobsson och hustru Ingeborg. I samma hushåll anges också  
 
- modern Karin död 1722. Vid Karins dödsfall 1722 antecknas i Ekshärad F:1 sidan 41 den 10 juni 1722: Karin Henriksdotter i Mossberg
 
- systern Karin. En kvinnsperson Karin Jakobsdotter är antecknad i dödboken för Ekshärad F:1 sidan 39. begr. den 14 sept. 1750. Hon anges vara född i Brunnberg av föräldrarna Jakob Henriksson och Karin Pålsdotter. Hon hade en son Erik Skogfelt. Ålder vid pass 70 år.  
 
- svägerskan Marit  
 
Slutsats: Jag tror att den Karin Jakobsdotter som fick ett oäkta barn 1715 i N Mossberg var just den Karin Jakobsdotter som levde i N Mossberg till sin död 1750. Prästens notering om hennes föräldrar är dock fel. Den ende Jakob som fanns i Brunnberg vid den tiden var Jakob Pålsson (Hakkarainen), son till Pål Persson Hakkarainen. Uppgiften om modern är troligen också fel. Det rätta namnet är jag inte klar över.  
 
hälsar
Jan-Erik Björk