NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2014-11-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2014-11-18
Skrivet av: Björn Sonesson skrivet 2014-11-12, 18:16
Kommentarer angående den Ivar (III) Ivarsson Pasainen som gifte sig med Malin Tomasdotter Havuinen från Brunnberg, Ekshärad, har Valter Berg i boken Brunnberg angetts vara född år 1658, baserat på uppgifter i Malungs dombok angående om Ivars brutna trolovningslöfte till Agneta Mårtensdotter som därefter fött barn. Jag skulle INTE använda mig av året 1658 som Valter Berg har gjort och som används i http://www.60gradernord.se/  
 
JAG har hittat en Ivar född år 1673, döpt 16730518. Källa; Äppelbo LI:2, sidan 135 enligt gamla pagineringen och blad 62 bortre sidan enligt maskinpaginering. (räkenskapsbok dvs Äppelbo kyrkoarkiv, Dalarnas län, Räkenskaper för kyrka och församling, SE/ULA/11789/L I a/2 (1658-1688) Två olika signum Riksarkivet har OMFÖRTECKNAT delar av sina kyrkarkiv.) som bl.a. har döpta 1661-1773. 18 Maijus christnades iwar iwarsons barn benämnd Iwar. (hade han vrit döpt lite senare så ahde uppgiften inte funnits för strax därpå är edet en lucka.) Det anser jag vara densamme som var gift ca 1699 med Malin Toamsdotter Havuinen, syster till Tomas Henriksson på Brunnberg. Hon bor i Sillerö och då flyttar Ivar till henne i en gård i Sillerö. Att det är samma Ivar framgår i klartext i mantalslängden. Året innan står hon som änka i Sillerö. Hon var änka efter Mats Johansson Finne. mantalslängderna kallar honom endast för Finne, men i generalmönsterrullor (för armén) heter han Johansson. Valter Berg känner till honom i boken Brunnberg men kallar honom för Jönsson. En kandidat är ju Johan Urpiainen i Brunnberg, men detta är bara min spekulation! Johan är ett vanligt namn. För övrigt finns ytterligare två finnar nere i svenskbygden vid denna tid; en Mats Finne i byn Fors utan fadersnamn (V eller Ö Fors? minns ej) och så Lars Larsson Finne som enligt Leif Mörkfors genom domstolsprotokoll för Älvdals härad kan bevisad vara av släkten Himainen- En bror Pål Larsson i Öjeberget tvistar i någon arvsfråga. Det är känt att denne och dess far Skägga Lasse var av släkten Himainen. (Källa: Björns egna studier av mantalslängder.)
 
Ivar Ivarsson (III) Pasainen var gift en gång innan år 1699 och då bodde han i Milsjön. Sonen Ivar (IV) Ivarsson är född före 1699 efter Ivars (III) första fru som jag inte har namn på. Ivar (IV) avled 1753-1754. Mantalslängd 1754; 1753-10-29 Ivar lever: mtl 1755; 1754-10-15 Ivar är död. När ivar (IV) gifter sig 17330514 med Sara Arvidsdotter från Laggåsen anges det att han är änkling. Morgongåvan av 12 lod silver. (Källa: Anbytarforum, Malung 2002-04-11 B Sonesson & 2013-01-23 Jan-Erik  
Björk.) källurkunder: Ekshärad E:1 & Dombok 1756 och mantalslängder förmMalung.
 
Ivar (IV) första fru Ingeborg Olofsdotter Kropp Korppinen var född 17040207 i Näsberg (senare kallat Västra Näsberg), Ny i Älvdals härad (senare kallat Norra Ny). Gift år 1721 i Ny med Ivar (IV) Ivarsson. Ingeborg var död mellan juni 1732 och maj 1733. Kallas felaktigt för Nilsdotter i dottern Ingeborgs nekrolog.  
 
Mvh Björn