NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2014-11-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2014-11-18
Skrivet av: Jan-Erik Björk skrivet 2014-11-12, 17:21
Hans Petter
 
En korrigering i all vänlighet. Kyttölä betyder inte svedjare. Det är ett ortsnamn. Första ledet utgörs av släktnamnet Kyttöinen och efterledet av det finska ordet lä som betyder plats eller ställe. Ortnamnet Kyttölä ska alltså uttydas som släkten Kyttöinens plats.
 
Enligt den finska namnbibeln Uusi Suomalainen nimikirja ska det ovan diskuterade släktnamnet vara Kääriäinen. Det är savolaxiskt och fanns på 1500-talet i bl.a. Juva, Pellosniemi, Vesulahti och Rantasalmi. Och troligen även i Karelen. Min finska är inte den bästa!
 
Det finns inget belägg för att Pål Larsson var en Kyttöinen. Det är endast sonsonen Henrik Pålsson som namnges som sådan av Gottlund. Vidare kallas Solberg i Ekshärad för Kyttölä av samme Gottlund.
 
Det är för övrigt inte heller säkert belagt att Pål Henriksson var son till Henrik Månsson. Det fanns en annan Henrik nämligen Henrik Larsson vid samma tid i Bredsjön i Malung socken. Denne var också av släkten Kääriäinen. Henrik Larsson och Henrik Månsson var troligen kusiner på farssidan. Jag antar att Lars Henriksson och Måns Henrikssson, vilken inte förefaller vara belagd i Rämmen (jag ser fram emot en uppgift om detta), är bröder.
 
Vidare menar jag att släkten Haapainen inte är belagd. Var finns beviset? Neuvonen är en spekulation som jag har framkastat tidigare. Vidare Rämäinen som jag inte heller menar är säkert belagt.  
 
Mänkiläinen verkar också vara spekulationer på Internet. Var finns belägget?
 
hälsar
Jan-Erik Björk