NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2013-07-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2013-07-04
Skrivet av: Harriet Hellberg skrivet 2013-04-05, 11:35
{Hej
Jag hjälper en vän i Kanada med lite forskning och har lite frågor gällande
Marit Eriksdotter born 28 Dec 1714 in Ekshärad,Värmland(henne hittar i jag i födelse o dopboken) men den som jag hjälper har två möjliga makar till henne:1lof Mattson born 4 Jan 1727 in Munsala,Laani,Finland och
2. Olof Mattson born 1712 in Varmland,Sweden vart den sistnämnde är född vet jag inte,
Frågan är vem av dessa hon blev gift med och således är far till barnen?
 
1. Mattes Olofsson born 1737 Värmland(Mellmark?,Östmark,Värmland,Sweden - tyvärr så finns det ingen födelse o dopbok för den tid han är född och därför ej lätt att spåra föräldrarna än annat utifrån den frågeställning jag fick.Har en fortsättning på denne Mattes.(behövs ingen hjälp)
 
2. Ingeborg Olofsdotter born 1739 Värmland - ingen födelse och dopbok för den tiden.(sparar henne till en annan gång)
 
3. Erik Olofsson born 1743 in Mellmark,Östmark,Värmland,Sweden - ingen födelse och dopbok för den tiden.
 
Han är osäker på födelseåren, men det verkar som de skulle stämma mot husförslängderna, i alla fall på Mattes, som bla. annat finns på Östmark AI:1 (1773-1778) Bild 29 / sid 23(jag använder ArkivDigital)- behöver inte hjälp med honom)
 
Det finns en Olof Mattsson på samma sida som är född 1712, det kan vara lätt till att tro att han skulle ha varit gift med Marit f. 1714, men det vet man inte,(men det står fader före hans namn och efter namnet något jag inte vet.
 
3. Erik Olofsson born 1743 är tydligen viktig för honom (Erik Olofsson is the one that affects my line of ancestors the most.)
 
Vem är far till dessa tre barn(fanns flera)och tillika var gift med Marit Eriksdotter. Olof Mattsson f. 1712 eller Olof Mattson born 4 Jan 1727. Stue tror det är nr.1 som är född i Finland o jag vet inte, men han f.1727 verkar väl,lite väl ung i motsats till Marit)  
(kopierar: The birth dates of the children (if I have them correct) would rule out the Olaf Mattson born in 1727, but I am not sure of all the children)
 
Mvh Harriet.ps. sätter in samma fråga under Östmark också-}
 
(Meddelandet ändrat av Tnbtoxzcufh 2013-04-05 19:22)