NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2013-02-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2013-02-13
Skrivet av: Hans Petter Engh skrivet 2012-12-01, 23:45
Hej!
 
Min anfar skal være Lars Pålsson f. 1622 d.14.4.1717 i Solberg, Ekshärad och Anna Henriksdotter, f.1628 d.2.4.1703
Deres son Olof Larsson, f. ca. 1650 d. 7.5.1730 gift med Kerstin Jönsdotter er min linje.
Frem til igår var jag nær 100% sikker på at Lars Pålsson var son til en Pål Persson Hakkarainen. Det finnes ett slektstre som viser Pål Persson Hakkarainen som far til Lars Pålsson och ett slektstre som viser Pål Larsson Svepe Kyttöinen som Lars Pålssons far.
 
Etter å sjekket en del stoff och dokumentasjon som jag har kommet over i google fremkommer at det var Pål Larsson Svepe Kyttöinen som kjøpte Solberg i Eksherad av en kyrkoherde i ca. 1647 etter å ha solgt sitt torp Gällinga i Säfsnäs i Dalarna.
 
Jag ble sen mer overbevist at min anfar er Pål Larson Svepe Kyttöinen och ikke Pål Persson Hakkarainen.
Hakkarinen slo seg ned på Brunnberget i Eksherrad och kom ifrån Gustaf Adolf f.s.  
 
Jag skulle gjerne ha mer informasjon om ætten Kyttöinen ifra Finland
Trolig ble barna til Pål Larsson Svepe Kyttöinen født i Säfsnäs.
Jag har notert Lars som eldst f. ca. 1622 så han overtok mest sannsynlig driften etter sin far. De øvrige barna var Pål, Agnis och Margit.