NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-05-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-05-25
Skrivet av: Åke Runesson Nordkvist skrivet 2011-05-01, 20:23
Hej!
 
En av mina förfäder hette Mats (Mattes) Olofsson och dog den 25 september 1698 i Hole. I dödsboken uppges att han var 50 år gammal, borde således vara född 1648. I Mats Hellgrens bok Ekshärad (S); Församlingsbok; 1665-1750 finns han med under Hole.
 
Problemet är vem han var gift med. Jag har inte funnit något i Vigselboken och Hellgren nämner ingen hustru. Hellgren nämner 5 barn: Maria f. 1680, d. 21/11 1745, Kerstin f. 1683, Marit f. 21/9 1684, Olof f. 28/3 1687 samt Märta f. 14/4 1692. De två första kan jag inte hitta i Födelseboken. Däremot finns Marit, Olof och Märta med. I Märtas fall står Mattes Olofsson och Marit Nilsdr i Hole som föräldrar. Någon Marit, dotter till Nils, finns inte i Hellgrens bok för Hole. Någr av faddrarna heter Nilsson och kommer från Hamra, men inte heller där finns någon Marit, dotter till Nils.
 
I Dödsboken hittade jag en anteckning över en Sigrid Nilsdotter, som avled den 3 december 1749. I anteckningen står att hon var 95 år gammal, och borde alltså fötts 1654. Där står vidare att hon var gift med Mattes Olofsson i 16 år och varit änka i 51 år. Det stämmer ju väl in på Mats Olofsson ovan, han dog ju 1698. De borde följaktligen gift sig 1682. I anteckningen i Dödsboken står vidare att hon födde 1 son och 2 döttrar. Det stämmer ju inte riktigt om man tar med alla barnen från Hellgrens bok, men det stämmer bättre om man bara tar med de barn som finns i Födelseboken.
 
Själv tycker jag ganska mycket talar för att Sigrid Nilsdotter var hustrun och att fel namn står angivet i dopanteckningen för dottern Märta. Sigrids mor hette Marit och möjligen har en förväxling skett där. Finns det någon som undersökt detta och kan kasta lite ljus över förhållandena?
 
Mvh,
Åke