NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-01-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-01-17
Skrivet av: Jan-Erik Björk skrivet 2010-12-17, 19:13
Hej igen Per
 
Det finns en skrift som gavs ut på 1980-talet av Arne Linnarud. Minns inte nu titeln. Den skriften tycker jag väl fortfarande är någon sorts standardverk betr den värmländska delen av släkten. Där finns en redogörelse för det viktiga testamentet, där de första generationerna är med. Och en beskrivnming av många barn och barnbarn mm
 
Därutöver finns en släkthistoria för det finska ursprunghet. Den är jag inte rätt man att bedöma, men forskaren lär ha ett gott rykte.  
 
Jag har aldrig sett några direkta källbelägg som styrker sambanden mellan generationerna i Finland och de i Sverige. Utan jag tror att de bygger på troliga antaganden och spekulationer.  
 
Däremot tror jag att vi kan förkasta de vansinnigheter som florerar på internet om någon Suhoinenbosättning i Porttjärn i Karlskoga. Det är bara påhitt och rena spekulationer utan grund i något källmaterial. Synd bara att det okritiskt har lagts ut på Internet. Jag har förgäves försökt, från flera forskare som presenterat dessa uppgifter, få fram källbelägg!
 
Härstammar själv från Gustav Olofsson Suhoinen som flyttade till Solberg i Ekshärad.
 
Lycka till!
hälsar
Jan-Erik Björk