NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-03-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-03-10
Skrivet av: Marie Gustafsson skrivet 2009-03-10, 16:06
Hej Nils-Erik!
Visst har jag det. Det var ju meningen att det skulle varit med i går kväll. Måste ha varit tröttare än jag trodde.
 
I fb för Marit Olsdotter f. 1801-10-14 i Näs står:
Föräldrar Olof Larsson och Karin Larsdotter.
Faddrar: Nils Nilsson, Lars Persson, hustrun Karin Larsdotter, Ingeborg Larsdotter.
 
En titt i hfl.1801-1804 visar att Olof är född 1766 och Karin är sju år äldre, född 1759.
 
Dessvärre blir lilla Marit föräldralös under denna tiden. Fadern Olof dör i lungsot 1805-11-01. Karin kan jag inte finna i dödboken, men prästen har antecknat död vid hennes namn och strukit henne. Hon finns heller inte med vid nattvardsgången 1804.  
Om jag tolkar det hela rätt så tas lilla Marit omhand av en annan Marit(det finns gott om damer med det namnet)-nämligen Marit Thoresdotter från sidan innan. Dessa flyttar iväg någonstans som jag tyvärr inte kan utläsa. Det verkar också som om Marit är deras enda barn, men eftersom de inte är direkt unga när hon föds kan de mycket väl haft tidigare äktenskap.
 
Synd att inte dygnet har fler timmar, hade gärna gått in noggrannare på det hela i så fall. Nu ska jag ta itu med egna gamla anor en stund.
 
Mvh. Marie.