NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-04-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-04-20
Skrivet av: Jan-Erik Björk skrivet 2008-03-14, 14:46
Hej igen Fredd
 
Såvitt jag känner till finns endast en bok om domboksprotokoll/liknande från Älvdals härad (innefattande de gamla socknarna Dalby, Ekshärad, Norra Ny och Norra Råda). Det är jag själv som har gett ut ett sammandrag över Älvdals härads dombok för åren 1600-1649, men den är slutsåld. För tiden därefter finns ingen domboksförteckning eller liknande.  
 
Jon Månsson och hustrun Märta Halvardsdotter finns omnämnda i domboksprotokollen för i varje fall åren 1685, 1710, 1711, 1715, 1720 och 1723. De hade barnen Måns, Nils, Jon, Britta, Ingeborg och Gunilla. Uppgifterna är hämtade från dom- och födelseböcker. Märtas föräldrar är åtminstone nämnda i protokollen för åren 1684, 1686, 1711, 1712 och 1713.  
 
När det gäller Kerstin Eriksdotters föräldrar är de egentligen nämnda i ett enda protokoll såvitt jag vet, nämligen det uppgivna år 1723. Erik Larsson hade alltså syskonen Marit i Näs och Nils i Sälje. Det är möjligt att syskonens far hette Lars Eriksson i Sälje. En sådan finns registrerad i mantalet under perioden 1657-1694. Någon passande Lars fanns inte i Näs. Däremot fanns en Lars Bertilsson i Yggenäs, men namnbilden stämmer inte. Så den slutsats som jag drar är att Lars Eriksson i Sälje kan vara far till de nämnda syskonen.
 
När det gäller Märtas far Halvard Nilsson hade han en bror Erik Nilsson i Östra Tönnet, som framgår av domboken för år 1686. Deras far Nils har jag ingen kunskap om. Förmodligen härstammade han från Ö Tönnet, eftersom Halvard Nilsson ägde jord där.  
 
hälsn  Jan-Erik Björk