NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-25
Skrivet av: Björn Sonesson skrivet 2007-03-12, 01:32
Hej!
Min morfars farmors far dog 1842. I bouppteckningen framgår att vi hade också en egen gårdssmedja i Malung. En sådan smedja finns att se på Ekshärads hembygdsgård. Detsamma tycks ha gällt många gårdar före 1860-talet i norra Värmland och Västerdalarna. Tyvärr har man rivit hårt när det gäller smedjorna såväl i Värmland som i Dalarna. De flesta av smideskorsen på Ekshärads kyrkogård är inte gjorda av brukssmeder utan av bondesmeder. Detta påstående hämtar jag ifrån en uppsats om smidet i Ekshärad. Tyvärr har jag tappat namnet på den. De två kors över två generationer husbondefolk på Börresgården på Östra Tönnet strax söder om kyrkan är därför sannolikt gjorda av dem själva. Dels ett kors över makarna Olof Persson och Karin Larsdotter, dels ett över Per Olofsson och Ingeborg Sonesdotter. De fina målningarna som gjordes av en målare från östra Utsjö i Malung som kan ses på Ekshärads hembygdsgård fanns urspringligen på just Börresgården, men flyttades därifrån till Nilsolsgården i samma by. Denna identifikation kunde göras genom att beställarnas namn och födelseår finns på målningarna. Dessa var Per Olofsson och hans hustru Ingeborg Sonesdotter och deras barn. I varje fall de mer välbeställda gårdarna i Ekshärad bör därför anses ha haft möjlighet till en egen smedja.  
 
mvh Björn