NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-22
Skrivet av: Fredd Holm skrivet 2006-04-16, 14:41
Anita och Björn! Ni ska ha ett jättestort tack för hjälpen!  
Carin: i husförhörslängden verkar det stå som Anita nämnde: till Hornnäs.
Jag tror att lösningen är väldigt nära, det mesta talar just nu för att detta är rätt Britta: 1. Hon är den enda Brita Jons/Jansdotter som är född i Älvdals härad 1766, 2. Hon försvinner från Ekshärad och dyker upp kort därefter i Bjurtjärn.  
En mer exakt notering om flytten eller födelseplats/föräldrar skulle vara det avgörande. Men tyvärr så finns ju inte så tidiga in/utflyttningslängder, och en lucka i Bjurtjärns dödböcker hemlighåller eventuellt intressanta detaljer.  
Det som mer talar för att det är rätt Britta är ju allt tjänstefolk som finns på samma sida som Britta i Bjurtjärn AI:7, som också anges komma från Älvdalen.  
Är det någon som vet när Emanuel af Geijerstam kom till Bjurtjärn förresten? Jag har sett en del Geijerstam i dopnotiser. Kanske var det så att han tog med sig husfolk från sitt eget fädernehärad? Vore ett intressant uppslag att forska lite kring. En piga eller en dräng brukar man inte se flytta så jättelångt bort när de väl flyttar (jag har inte sett så många såna exempel), för det är ju trots allt en bit mellan Ekshärad och Bjurtjärn. Från Filipstad till Bjurtjärn skulle jag tippa på att det är 3-4 mil (till Karlskoga är det 5-6), och härifrån Filipstad till Hagfors är det 3 mil.
 
Britta gifter sig senare (1803-04-17) med hyttearbetaren Olof Pehrsson från Mossen. De sammanvigdes av Sven Alsterlund. Britta bodde då fortfarande på Alkvettern. Just mer än så förmäler inte vigselnotisen. De levde sedan livet ut i Mossen (Mossen i Björkebergs ägor).  
Tyvärr är det en lucka i dödböckerna i Bjurtjärn mellan 1798-1845 vilket är lite synd. Där hade man kanske fått reda på födelseorten och föräldrarna mer exakt.  
Men man får gå efter notisen i husförhörslängden (AI:14 1824-1828, s. 155, GID 464.16.37900). Där står det att hon dör 1827-07-.. 03 ser det ut att stå. Det uppges också att hon njöt fattigmedel. Dottern Britta Olsdotter som bodde kvar på torpet flyttade till Rishöjden efter moderns död.
 
Med vänligaste hälsningar och tack för all hjälp,
Fredd Holm,
Filipstad
fredd.holm.arno@folkbildning.net