NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-22
Skrivet av: Björn Sonesson skrivet 2006-04-15, 17:18
Hej Fredd och Anita!  
 
Jag ser av en anteckning om att prästen hållit husförhör med henne i december 1783 (14/12 ?). Efterföljande kolumn för 1784 är helt oanvänd. D.v.s. att hon då ännu 1783 är kvar i Yggenäs. I nästa husförhörslängd är kolumnen för år 1784 helt oanvänd för samtliga personer i Yggenäs. Först den 21/1 1785 har prästen gjort noteringar om att husförhörs gjorts, men då för hela hushållet och inte per person. Jag kan inte heller hitta Britta J., bland de uppräknade personerna.  
 
I allmänhet var man städslad i ett år framåt. I november var det en viss helg då alla drängar och pigor bytte arbetsgivare (eller stannade kvar ett år till hos samma med ett nytt legokontrakt).  
 
Något som talar för att hon var från Ekshärad är att i Alkvättern i Bjurtjärn AI:7, sidan 111, där pigan Britta är städslad finns flera pigor som anges vara födda i Elfd. och detsamma gäller även husbondefolket af Geijerstam. Bergsrådet Emanuel af Geijerstam med familj kommer från Norra Råda/Gustava där de har samma ursprung med brukspatronsläkten Geijer. Pigan Gevert var av en smedfamilj som fanns bl.a. i bruken i Älvdals härad.  
 
Min slutsats är att hon har flyttat i november 1784 från Yggenäs till Bjurtjärn, förutsatt då att det är samma Britta Jonsdotter. Jag anser att det i så fall skett i november 1784 och inte i november 1785, eftersom hon saknas i Ekshärad AI:6a.  
 
mvh Björn