NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-30
Skrivet av: Carola Berglund skrivet 2006-03-26, 15:23
Hej Hans Petter.
 
Har nu börjat titta lite på ditt problem med Lars Larsson och hans hustru Kjersti Larsdotter.
För att kunna ta tag i det ordentligt så har jag ett par frågor.
 
Var har du hittat att han var soldat?  
Hittar inte ditt par i Yggenäs soldatboställe under perioden 1800-1809...hittar visserligen en soldat Lars Larsson Yggfelt och hustru Kjersti men de är födda 1785, så de är inte vidare troligt att dessa två fött barn eller gift sig så tidigt som 1796.
 
Hittar honom inte heller som soldat i Nore under samma period.
 
Hittar inte heller paret i Håberg där sonen Lars föds enligt födelseboken.
 
Jag har hittat barnen du hänvisar till i föddaboken, och ser där att föräldrarnas namn stämmer. Men det kan ju vara ett helt annat  föräldrar par som avses? Då det är lite olika boställen som nämns...
Visserligen kan dom ju ha flyttat ofta, men tror ändå att det kan vara frågan om ett annat par också. Dvs ditt par och ett till med samma namn.
 
Har tittat som hastigast i dödboken för perioden 1815-1818. Ingen Lars Larsson som stämmer i ålder.
 
Hittar Kjerstin Larsdotter f.1773 i Ekshärad med sonen Lars Larsson född 6/4-1808
i Hfl AI:8 sid 58 i Huggenäs sn. Men då jag inte blir klok på var dom ska ha bott innan flytten till Huggenäs sn så stampar jag mest runt på fel ställe i Ekshärad.
 
Var har du hittat dom i husförhören? Eller har jag blitt helt blind....
 
Mvh
Carola