NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-01
Skrivet av: Elisabeth Johansson skrivet 2003-04-25, 19:25
Hej,
 
Jag är på jakt efter ursprunget till en ana som flyttade från Ekshärad (antagligen) till Järna sn i Dalarna omkring 1747 där han blir soldat på Dalkarls rote i Uppsälje. Hans namn är Olof Erlandsson och han anges vara född 1722 i oktober.
Vid genomgång av födelseboken C:1 hittar jag den 25/10 1722 (döpt?)en Elof vars fars förnamn jag har svårt att tyda men han heter Elofsson i efternam och modern heter Brita Nilsdotter i Nore(?). De har också ett annat barn Kerstin född 14/5 1725 (Ekshärad C:2).  
Som sagt var är det svårt att tyda faders namn men moderns namn verkar vettigt efetersom Olof Erlandsson äldsta barn får namnet Brita.
Jag skulle bli överlycklig om någon kan hjälpa mig att bekräfta dessa som Olof Erlandssons föräldrar eller med att avskriva dem.
 
Jag har även samma problem med en Anders Håkansson, soldat vid Skytts rote, som kom till Järna och Uppsälje samtidigt som Olof Erlandsson. Min teori är att  hans föräldrar är korpral Håkan (Nilsson?) Rödbiörk och Sara Larsdotter Milander. I Ekshärad C:2 finns deras son Anders född 29/3 1727 och antagligen flyttade också sonen Nils, född 1723, till Järna. Sara Larsdotter Milanders anor har ju diskuterats mycket här, men vet någon var hennes make kom ifrån?
 
Med vänlig hälsning,
 
/Elisabeth