NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-01
Skrivet av: Anna- Lisa Göransson skrivet 2003-04-06, 20:03
Daniel Milander- fortsättning.
Har tittat vidare på det förhör som hölls 1692 också det AI:1 Norrbärke och där hittade jag följande: sida 155, SKARVIKEN: Hu Magreta Danielsdtr 81 år,  hu. Madlen Nilsdtr 58 år,  hu Margreta Nilsdtr 48 år. Samt Per Persson en dräng från Äppelbo och Lisbet Larsdtr från jag tror Torberbo.  Sedan under FÖSARBO så finns Daniel Milander 45 år och h. Hu Catarina Dopken eller Depken 26 år samt barnen Andreas 8 och Christina 4 år.  
Enligt Vadfors ”Byalängd” så fanns 1668 befallningsmannen Nils Andersson i Skarviken.
Det verkar rätt rörigt. Möjligen har det blivit fel i Hfl s.24 Skarviken, att där skall stå Nils Andersson Milander istället för Daniel Milander?  Om nu Torsten Berglund eller ngn annan som är bra på Norrbärke läser detta, kanske man kan få lite hjälp. Detta borde kanske stå under Norrbärke, men det är anknytning till den pågående diskussionen om Milander i EKSHÄRAD OCH RANSÄTER. Har talat med Kjell Vadfors i Nyhammar och han tror det finns släktskap mellan Milanders i Dalarna och Värmland. Men han har inte sysslat speciellt med detta. Skulle vara intressant att få se släkten Milander utredd. Det finns kanske någon som läser detta som blir inspirerad att göra en. Nu har jag bidragit med en liten del från Norrbärke. Det finns säkert andra som vet så mycket mer.
 Mvh
Anna-Lisa