NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-27
Skrivet av: Tony Pellikka skrivet 2003-02-24, 11:20
Vaieleth, ja det stämmer att det finns flera, minst tre tydligen men också kanske fler. Om jag minns rätt så är det dom två som hänger över de första bänkarna som är Jon Hedensson (till vänster)och Sone Toresson (till höger), jag kommer också ihåg att det var en till med text på som man kunde läsa om man ställer sig upp på bänkarna...kanske bör man förklara vad man håller på med innan man gör någon sådant ;-). Jag försökte fotografera texten men det blev inte så bra vill jag minnas.
Jag har inte varit inne i Ekshärads kyrka på några år så jag kommer inte riktigt ihåg hur kronorna hänger, möjligen finns någon krona på läktaren också? någon som bor där kanske kan ge oss den informationen. En stor del av mina förfäder vilar på Ekshärads kyrkogård och jag har lyckats identifiera ett namn på de berömda järnkorsen.
Jag kom också på att Hedensson är nämd i En kyrkoherdes vardag, Ekshärad 1700-1750, (av Mats Hellgren 1996). Andreas och Bengt Piscator, kyrkoherdar, har fört anteckningar om allt som tilldragit sig i prästgården. Finns att beställa hos Värmlandsrötter.