NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-27
Skrivet av: Marianne Johansson skrivet 2003-02-20, 14:41
Har sedan länge haft ett Ekshäradsled vilande. Det handlar om Olof Håkansson, som gifte sig 1764 i Norra Råda (med Lisken Nilsdotter). Olof anges i vigselnotisen komma från något som jag tytt som Nore i Ekshärad. Äldste sonen Håkan föds 1764-11-30 i Nytorpet under Risäter, Norra Råda.  
Har funnit en Olof Håkansson född 1729-12-01 i Nore - i en hfl uppges däremot årtalet till 1727.
 
Är Olof Håkansson den jag tror, är han identisk med den Olof som kommer från Nore och är son till Håkan Larsson där (född 1691-02-01) och Ingeborg Eriksdtr från Yggenäs( född 1697-09-17). De gifte sig 1719 i Ekshärad. Håkan Larsson son till Lars Persson och Ingegerd Halvardsdtr i Nore,  och Ingeborg dotter till Erik Larsson och Ingeborg Elofsdtr, först bosatta Sälje, sedan Yggenäs.
 
Återfunna barn till  Lars/Ingegerd döptes till Britta, Håkan, Per och Halvard, och till Erik/Ingeborg: Ingemar, Kerstin, Ingeborg, Marit och Lars.  
 
Någon som forskar på nämnda grenar? Kommer jag ev att med Ingeborg Elofsdtr hamna på den s k Engelbrektssläkten? Tacksam för alla ledtrådar!
 
Mvh Marianne