NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-27
Skrivet av: Jan Lilliesköld skrivet 2003-02-11, 07:30
Det finns nog flera Britta Bengtsdotter ...
 
För några månader sedan letade jag efter paret Nils Matsson i Snöre och Britta Bengtsdotter i Sälje som gifter sig 10/11 1701.
Det finns då i födelselängden en Britta Bengtsdotter född 9/10 1681 i Sälje. Hon skulle ju ha varit i ganska passande ålder vid vigseldatumet (även om Mats är betydligt äldre - född ca 1663 enligt uppgiven ålder på 74 år när han dör 25/10 1737).
Vid genomletning av födelselängden från 1669 och framåt 1700, så finner jag ett antal Bengtsbarn i Sälje som både födda och som faddrar.  Bland annat finns en fadder piga Britta Bengtsdotter några gånger mellan 1694 och 1698. Här tänkte jag först att det var nog min Britta som är fadder tills hon gifter sig 1701, men sedan blev jag tveksam när hon i såfall skulle bara vara ca 13 år när hon är fadder första gången. Detta är väl inte troligt ?
Vidare i födelselängden är det inskrivet att Britta Bengtsdotter skall vara död 26 april 1753. En titt i dödlängden ger då att denna anges vara född enligt ovan och ha varit dotter till Bengt Persson och Kerstin Persdotter i Sälje. Men sedan så står det att hon skall ha varit gift med Jon Eriksson i S. Loffstrand i 19 år och därtill varit änka i 12 år, vilket skulle ge vigselår 1722 - vilket också stämmer med vigsellängdens 25 november. Här anges dock också att även denna Britta Bengtsdotter är från Sälje !
Tillbaka till min Britta - om jag inte hittar rätt födelse - så återstår att se om man kunde hitta rätt död. Eftersom hennes make Mats inte anges som änkling när han dör, så torde hon vara död efter 1737, men jag letade igenom dödlängden mellan 1711 till 1781 utan att finna någon som stämmer. Jag hittade bara en hustru Britta Bengtsdotter i Snöre som dör 1734 vid en ålder av 31 år (alltså alldeles för ung), samt en änka Britta Bengtsdotter i S. Öjenäs död 1745 87 år gammal.
Britta tycks ha gått upp i samma rök hon kom ifrån  ;-)
 
Nå, nu inköpte jag nyligen Mats Hellgrens bok Ekshärad församligsbok 1665-1750.
Tittade därför nyfiket efter om han funnit något som kunde klargöra frågan med Britta Bengtsdotters härkomst och hädanfärd. Hittar då att han lyckats gifta ihop Britta Bengtsdotter född 9/10 1681 i Sälje med _både_ Jon Eriksson i S.Loffstarnd _och_ Nils Matsson i Snöre !
Där finns heller inget döduppgift - ej heller finns det någon alternativ Bengt i Sälje.
Var Britta helt enkelt en piga från en annan by ?
Det som säger emot detta lite, är att det fanns ju flera Bengtsdöttrar som var faddrar i slutet av 1600-talet från Sälje. Det finns även en Marit Bengtsdotter som anges vara från Sälje när hon gifter sig med Jöns Persson i Sälje 1/1  1691.
 
Nu därför till min förfrågan till Er där ute på nätet: Är det någon som har hittat någon annan information (domböcker ?) om vem som kan vara Nils Matsson i Snöres hustru ?
 
MVH,
/Jan Lilliesköld