NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-01
Skrivet av: Jan-Erik Björk skrivet 2003-01-04, 12:30
Hej igen Olle
 
Du frågar om Anders Pålsson 166(2) - 1725 och Annika Eskilsdotter 165(2) -1742 i Solberg. De tillhör min egen släktkrets, varför jag kan nämna några ord om dem. Anders Pålsson är finne och son till Pål Pålsson i Solberg.  
 
Annikas ursprung är så vitt jag vet inte helt klarlagt. Men mest troligt är väl att hon är av finsk härkomst. Jag har svårt att tro på en koppling till Milandersläkten. Finnarna gifte sig vid denna tid i allmänhet med varandra, även om enstaka exempel finns på motsatsen. Namnet Eskil är inte särskilt vanligt bland finnarna i mitten på 1600-talet i denna del av Värmland. Vilka eventuella härstamningar kan då sökas i närområdena vid denna tid? Plats för spekulationer alltså! Bland de bofasta finnarna har vi en Eskil Persson i Digerberget i dåvarande Norra Ny socken, men hans dotter Annika gifter sig med en annan finne. I Flaten i dåvarande Nås socken lever en Eskil Henriksson. Han fick dock inga barn enligt ett domboksprotokoll. I varje fall inte med den efterlevande hustrun Anna Mickelsdotter.
 
Vidare finns en lösfinne vid namn Eskil Tomasson i dåvarande Färnebo socken runt 1650-talet. Hans övriga familj är dock inte känd, än mindre några barn. Ett annat alternativ är lösfinnen Eskil Mårtensson Pundan. Han rör sig som skytt över ett stort område.
 
Sammanfattningsvis har vi således att göra med en okänd, men sannolikt finsk härstamning för Annika Eskilsdr.  
 
Hälsningar
 
Jan-Erik Björk