NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-12
Skrivet av: Jan-Erik Björk skrivet 2002-05-20, 20:02
Björn Andersson, Ulla Johansson och Bengt Olsson  
 
Tack Bengt för synpunkter och uppgifter om S. och L. Skoga. En fråga: Var har du hittat uppgifterna om barnen till Per Kjellson (II) f. 1627 och g.m. Sigrid. Nedan följer en redovisning av forskningsläget när det gäller Kjell-släkten i Skoga.
 
Kjell-släkten i S Skoga
 
Ovanstående benämning på denna släktgren är min egen. Men icke desto mindre rimlig att använda eftersom namnet Kjell skiljer denna släkt från andra i området. Namnet Kjell är nämligen mycket ovanligt i Ekshärad socken under senare 1500-tal och 1600-talet. Såvitt känt förekommer det även i V. Tönnet vid denna tid. Det är högst troligt att de olika bärarna i de olika på Skogahemmanen av namnet Kjell är befryndade även om samtliga pusselbitar ännu inte har kommit på plats.
 
Efter att ha gått igenom samtliga domboksnotiser, bl.a. min egen publikation ”Sammandrag av Älvdals härads domböcker 1600-1649” för åren 1600-1720 samt i stort sett samtliga boskaps-, mantals-, roterings- och tiondelängder kan jag redovisa följande uppgifter. Jag är givetvis tacksam för synpunkter med rättelser och tillägg.  
 
Generation 1
 
Som jag tidigare har skrivit om på denna sida utgörs en släktgren av avkomlingarna från en viss Kjell och dennes barn. Vi vet dock inte helt säkert om Kjell levde och verkade i S. Skoga. Jag har inte hittat honom i någon längd. Å andra sidan är uppgifterna från 1500-talets längder sparsamma vad gäller personnamn. Kjell torde ha varit född under förra hälften av 1500-talet. Hans patronymikon är således inte känt, men hans existens är bekräftad genom barnen.  
 
Generation 2
 
Det är säkerställt genom domboken från 1673 att han åtminstone fick barnen Britta, Karin och Per Kjellsson (I), samtliga med all sannolikhet födda kring mitten av 1500-talet. Härtill kommer ytterligare två möjliga barn, nämligen Halvard Kjellsson och Jon Kjellsson. Britta levde i Tömte i Norra Råda. Hennes mans namn har inte t.v. framkommit. Av domboken för 1645 vet vi att Karin som var död detta år var gift med Lars Eriksson i Gunnerud. Dessa hade sonen Erik i Ämtbjörk samt dottern Kerstin i Våle. Slutligen har vi soldaten Per, mera om honom nedan. Men vad vet vi om Halvard och Jon Kjellssöner? Halvard finns medtagen i diverse längder under S. Skoga i början av 1600-talet. Han levde 1629 enligt domboken för samma år. Han fick sannolikt sonen Kjell omkring år 1600. Jon Kjellsson är känd endast genom en notis i domboken för 1691. Han hade år 1571 testamenterat 1/3 av S Skoga till Jon Perssons i S. Skoga farfar Håkan Persson. I detta mål redogörs även för en del andra släktsamband. Det är Jon Persson som står för uppgifterna. Eftersom förhållandena ligger mer än 100 år tillbaka i tiden kan det finnas vissa felaktigheter. Det synes vara alltför många släktled fram till Jon Persson för att jag ska få det att stämma med övriga uppgifter. Jag har hittat de sannolika bröderna Håkan och Anders Perssöner under åren 1573-1590 i landskapshandlingarnas tionde- och hjonelängder. Det tyder på att de kan ha fötts redan under 1530-1540-talen. De levde båda så sent som 1605 resp. 1604. Jag får väl anledning att återkomma till denna släktgren längre fram.  
 
Så kommer vi då till soldaten Per Kjellsson (I). Han dyker märkligt nog upp i S. Skoga först år 1609. Han är vidare omnämnd i bl.a. Älvsborgs lösen 1613 -1617. Vi vet genom domboken 1673 att Per var gift två gånger. Den ene sonen, Nils Persson, köper nämligen jord av en del släktingar, förutom av de nämnda fastrarna även av halvsystern Britta Persdotter i Skoga. Per Kjellsson (I) hade även sonen Kjell Persson, kanske född i början av 1600-talet.  
 
Generation 3
 
Efter att Lilla Skoga har tagits upp på S. Skogas ägor flyttade de sannolika bröderna Nils och Kjell Perssöner till detta hemman. Den förstnämnde var gift med Marit Jönsdotter. Nils och Marit hade enligt domböckerna 1693, 1694, 1706 och 1717 barnen: Per född 165(2), Jon, Lars f. 166(0)och Kerstin f 1671. Såvida det inte finns ytterligare en Nils Persson i Skoga som kan ha varit far till någon av dessa barn? Per och Lars var bosatta i L. Skoga. Enligt domboken 1691 var Per Nilsson och Per Kjellsson syskonbarn, d.v.s. kusiner. Detta faktum bör tyda på att fäderna var bröder. Jon gifte sig till V. Råda i N. Råda och Kerstin var 1693 gift med Elof Jonsson i S. Skoga.
 
Kjell Persson fanns i L. Skoga,  åtminstone 1638 (enligt domboken detta år). Hans hustru är inte känd. Kjell P. är väl känd från källorna, bl.a. boskaps- och roteringslängder. Han bör ha varit i 60-årsåldern 1663 då han försvinner ur mantal Han levde så sent som 1668 då han testamenterar jord till Jöns Svensson i Stjärn i N Råda, sannolikt en släkting. Kjells hustrus namn känner jag inte till. De fick i varje fall sönerna Per Kjellsson (II) f. 162(7) och Sven f.163(7). Helt klarlagt är dock inte brödraskapet, men uppgifter om dem finns i domböckerna för år 1680 och 1694. Det finns ytterligare kandidater till döttrar, nämligen Ingeborg och Marit, men de kan lika gärna ha varit döttrar till Kjell Halvardsson i S. Skoga, se nedan, som var samtida med Kjell Persson i L. Skoga.
 
Kjell Halvardsson är omnämnd i samtliga här relaterade källor som bosatt i S. Skoga. Han var gift två gånger, första gången med Karin Larsdotter som är död 1644 genom en olyckshändelse (enligt domboken för samma år) och andra gången med Ingeborg Jonsdotter.  
 
Generation 4
 
Per Kjellsson (II) finns medtagen i alla de nämnda källorna. Hans hustru hette Sigrid enligt dottern Karins dödsnotis. Något annat belägg har jag inte funnit. Några helt säkerställda barn till Per Kjellson utöver Karin har jag ännu inte hittat. Det finns gott om såväl Perssöner som Persdöttrar vid Skogahemmanen; men märkligt nog ingen förstfödd Kjell Persson. Här krävs fortsatt forskning för att klarlägga samband.  
 
Sven Kjellsson var bosatt i N Mossberg. Han är antecknad i bl.a. mantalslängder under åren 1667-1690. Han hade med sin hustru enligt domböckerna från 1698-1699 och födelseboken i varje fall barnen Bengt f.1670, Nils f.1671 (blev soldat) och Ragnhild f.1679. Enligt domboken 1681 ägde han arvejord i N. Mossberg vilket kan innebära att hans mor, d.v.s. Kjell Perssons hustru härstammar därifrån.  
 
Marit Kjellsdotter f. 163(0) d. 1730 var bosatt i S. Skoga. Hon var gift med Lars Persson, sannolikt från Råda. Det kan innebära att hon bodde på egen jord, d.v.s. arvejord efter sin far Kjell Halvardsson.
 
Hälsningar
 
Jan-Erik Björk