NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-05
Skrivet av: Lars Lundell skrivet 2002-01-28, 15:27
Hej Victor!
En liten komplettering till Jan-Eriks utmärkta svar. Arne Östmans mycket givande publikation finns utgiven i två upplagor, den ena från 1994 och den andra från 1999 och jag vill minnas att det är den första som går att låna på Stadsbiblioteket i Karlstad. Nya upplagan kan man köpa från Sällskapet Gustavaforskning för, jag tror det var, 125:- plus porto. Kontakta Valter Berg i Gustavsfors för närmare besked om pris och tillgänglighet. Gå förresten gärna med i sällskapet -det kan behöva stöd sedan man tagit över biblioteket i Gustavsfors- vilket endast kostar 60:-. Samtidigt får du också två nr av dess tidning. (Hoppas webmaster inte tycker allför illa om reklamen...) Maila mig gärna så skickar jag Valter Bergs adress och telefonnummer.
 
När det sedan gäller Gustav Adolf i Norra Råda/Ekshärad upplever jag det som att man grovt sett kan säga att allt norr om och inklusive Stora Laggåsen återfinns i Ekshärad och det söder därom i Råda, innan Gustav Adolf får egen kyrkbokföring. Värt att notera är att Nain är med i GA först från början av 1800-talet och är förresten dubbelfört i Ekshärads och Gustav Adolfs husförhörslängder.
Mvh /Lars