NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-12-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-12-02
Skrivet av: Björn Sonesson skrivet 2001-10-11, 22:34
Per Hakkran är funnen! Det heter en artikel som står att läsa i tidskriften Finnmarken Förr och Nu nr 2 2001 som nyss har kommit ut. Det är Jan-Erik Björk i Källby som skivit artikeln.  
 
Per Pålsson Hakkarainen eller Per Hakkran som han vanligen kallas i den rika sägenflora som finns har återfunnits i 1628 års roterings- och utskrivningslängd för Västmanland. På denna tid var Västerbergslagen och Västerdalarna införda under Västmanlands län.  
 
Jag har tillgång till det aktuella mikrokortet KO 4027 1/4 och Hakkran finns på rad 2 och femte bildrutan. Roteringslängden kommer från Krigskollegii arkiv och utgör volym 159. (Kollegium i genusform stavas faktiskt Kollegii, eftersom det är ett latinskt ord!)
 
Jag vill passa på och varna för ortregistret som också finns på mikrokort. Det visade sig vara ofullständigt! Jag fann bara plats 1:8 där endast svenskbygden finns med. Personer från Nås finns på tre olika ställen i den aktuella längden, vilket kan förvirra. Nästan direkt efter plats 2:5 där Hakkran finns kommer för övrigt också det tredje stället med Nåsbor - en person i detta fallet.  
 
Men på plats 2:5 finns alltså rubriken Nås Sochn driftesfolk - och sedan kommer namn på nio män och namn på deras vistelseort med ett undantag : För hemvisten för Peer Hackareitan finns inte angivet! Varför är en bra fråga. Jan-Erik Björk har sökt i efterföljande längder 1629-1634 utan att finna fler uppgifter från Nås.  
 
Med den nya uppgiften får vi Gottlunds uppgift om att Per Hakkran bodde som inhyses i Kvarnberget i dåvarande Nås Finnmark bekräftad. För övrigt kan nämnas att alla de åtta ortnamnen är just från Säfsnäs/Säfsen församling som då fortfarande utgjorde södra delen av Nås församling.  
 
Men fortfarande har vi inga säkra uppgifter att bygga på för åren före 1628 och 1629-1639 när det gäller Per Hakkarainen. Jan-Erik Björk betonar också att tidpunkten för Per Hakkrans ankomst till Nain och Ekshärad fortfarande är okänd för oss.  
 
Till sist : Jag har läst namnet lite annorlunda än Jan-Erik Björk. Redaktören Lars-Olof Herou har intressant nog i sina gömmor en avskrift som heter Nåås sochn Driffteskarllar 1628-29. Den tycks enligt Herou (jag citerar) inte vara samma längd då namnen står i en annan ordning. Här stavas namnet Peer Hackariten.