NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-07-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-07-11
Skrivet av: Jan-Erik Björk skrivet 2000-06-22, 23:59
Hej Marita!
 
Du frågar mig om Per Bengtsson f 1703. Detta är vad jag f n kan få fram från bl. a. kyrk- och domböcker. Per föddes enligt födelseboken 1703 i Våle som son till Bengt Nilsson och Marit Bengtsdotter.
 
Våle fanns med i den första kända räkenskaps-boken, dvs för år 1503. Hemmanet skattar enligt jordeböckerna på 1570-talet för 7 öre skatte-penningar. Skatten höjs senare under 1500-talet till 14 öre. Från mitten av 1560-talet när de första kamerala längderna med personnamn är noterade, förekommer en viss Börje. Han står registrerad i tiondelängder mm ända fram till i varje fall 1570-talets början. 1573 dyker Hans och Jon upp i tiondelängden. I registren på kvarnskatten under 1580-talet saknas uppgifter om personerna i Våle.
 
I hjälpskattelängden för år 1600 noteras för Våle: Jon och Hans. Dessa står ännu kvar i tiondelängden 1609. Måns kommer till i 1609 års hjonelagslängd. Måns är död före 1613 eftersom hans änka är noterad i detta års tiondelängd.
 
I tiondelängden för år 1618 finns noterade Börje, Hans och Olof. År 1621 antecknas en viss Per. Nu börjar vi närma oss Bengt Nilssons härstamning. Per kan nämligen vara Bengt Nilssons farfar. I den första mantalslängden från år 1628 står upptagna Lars, Börje, Per och änkan. I 1639 års mantalslängd kommer Nils till synes. Kanske son till Per och far till Bengt Nilsson. Fortfarande antecknas tyvärr inga patronymikon. Först i 1641 års mantalslängd finns patronymikon angivna. Där står Per Nilsson, Nils Persson och Nils Nilsson.
 
För att om möjligt reda upp i de äldsta genera-tionerna i Våle måste man gå till domböckerna. Av protokollet från år 1698 framgår att Bengt Nilsson var son till Nils Persson. Bengt hade tre systrar: Kerstin, Marit och Ramfrid Nilsdöttrar. Återstår då att klara ut vem som var farfar. Tyvärr finns två Per vid 1600-talets mitt i Våle: Per Nilsson och Per Månsson. Det är på nuvarande ståndpunkt inte möjligt att klara ut vem som är den rätte. Kanske vi kan göra detta tillsammans??  Som så ofta är Bengt Nilssons mor tyvärr okänd för oss.
 
Bengt Nilsson vigdes 1687 med Marit Bengtsdotter från Stackerud. De fick förutom de klart angivna barnen enligt födelseboken, även sonen Jon född 1682.
 
hälsn
 
Jan-Erik