NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-06-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-06-02
Skrivet av: Jan-Erik Björk skrivet 2000-03-12, 15:52
Hej Staffan!!
 
Nils Larsson i Halla levde mycket riktigt mellan åren 164(8) och 1697. Han var gift med Britta Persdotter. Det har inte framkommit av domböcker eller andra handlingar att han var gift mer än en gång.  
 
Jag har tittat i mina domboksavskrifter och kommit fram till följande sannolika släktsamband. Nils Larsson kom med all säkerhet från hemmanet Byn i Ekshärad. Jag stöder mig därvid på en uppgift från domboken från 1699. Nils uppges där ha två bröder: Håkan och Lars Larssöner. Håkan ägde mödernejord i Byn. Det pekar på att deras föräldrar hade en stark anknytning till detta hemman. Det kan möjligen vara så att deras mor var barn till någon tidig innehavare av jord i Byn. Moderns namn är tyvärr okänt. Det fanns två Lars i Byn under första hälften av 1600-talet enligt mantalslängder, domböcker och tiondelängder. Lars Olofsson och Lars Jönsson. Jag kan inte med säkerhet säga vem den riktige fadern är. Indicier talar för Olofsson eftersom en annan av Nils bröder hette Olof.  
 
Lars Olofsson finns med i ett antal domboksavskrifter. Hans far hette Olof och hade förutom Lars även (enligt 1648 års dombok) sönerna Per och Jon.
 
Den ovannämnde Nils Larsson gifte sig till Halla. Hustruns patronymikon var ju Persdotter. Det fanns två personer med förnamnet Per i Halla vid denna tid: Per (utan känt patronymikon) och Per Persson. Det märkliga är dock att Britta Persdotter inte någon gång figurerar i något mål om jord i Halla (i varje fall t o m 1725) varför hennes föräldrar inte kan fastställas med någon säkerhet.
 
Nils Larsson fick 6 kända barn, vilket bl a framgår av domboksprotokoll från 1701, 1709 och 1714:
 
Lars
Ingeborg  g m Ingemar Torbjörnsson
Per d ä   g m Ingiäl Larsdotter fr Näs  
Per d y
Jon och
Marit
 
Såväl Per d ä som Per d y dog 1739. Båda finns omnämnda i bouppteckningar: 1740 resp 1742. I den senare bestyrks Pers hustru Marit Johansdotter.  
 
Jag har inte något belägg för hennes härstamning, vare sig från domböcker eller bouppteckningar. Jag har då gått igenom samtliga domböcker alltifrån den första från år 1600 till 1725 samt  spridda mål fram till 1750.
 
Den ovannämnda hustrun till Per d ä , dvs Ingiäl Larsdotter, var dotter till Lars Toresson och Marit Arvidsdotter i Näs.  
 
En av Nils söner vid namn Lars gifter sig med en finnflicka från Nain. Hon är av släkten Hakkarainen. Vare sig Halla-folket eller By-folket i övrigt är av finnsläkt.
 
hälsn
 
Jan-Erik