NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-06-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-06-02
Skrivet av: Jan-Erik Björk skrivet 2000-03-07, 21:51
Hej Marianne!
 
Du frågar om en viss Måns Eriksson fanns i dubbel upplaga. Som Du vet har jag forskat ganska mycket om Ekshärad i äldre tider. Jag har inte hittat någon mer Måns Eriksson än han som dör 1716 i en ålder av 74 år.  
 
Måns E dyker upp i Bergsäng enligt mantalslängder 1671 och finns där under en följd av år. Han är gift med Gunnur Persdotter (domboken 1689, 1717 mfl. De får i varje fall följande kända barn: Karin, Måns d ä, Måns d y och Per. Jag är inte säker på att Britta är dotter till honom.  
 
Måns E ägde jord i N Öjenäs. Det skulle antyda att någon eller båda föräldrarna på något sätt har sitt ursprung där. Nu förhåller det sig så att i äldre tid förekommer viss sammanblandning mellan hemmanen Ygnäs (sedermera kallat Ynäs)och N och S Öjenäs. Namnbeteckningen är tyvärr inte konsekvent vilket ställer till det för oss släktforskare. Förmodligen har dessa hemman ett gemensamt ursprung eftersom beteckningen Yg Ög är av samma betydelse.
 
Måns E:s föräldrar är inte med 100 %-ig säkerhet kända. Enligt 1681 års dombok hade Måns en far Erik i N Öjenäs och en bror Håkan. Men någon sådan Erik finns dock inte på denna plats under mitten av 1600-talet. Däremot finns en Erik upptagen i mantalslängderna från omkring 1643 i Ygenäs, se problöemet ovan. Patronymikon förblir tyvärr okänt.
 
Detta var i en hast sammanställt material om Måns Eriksson i Bergsäng.
 
Hälsn
 
Jan-Erik