NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-01-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-01-22
Skrivet av: Jan-Erik Björk skrivet 1999-12-06, 22:48
Hej igen Marianne!!
 
Jag ska försöka svar på dina frågor i tur och ordning:
 
1) Lars Månsson var gift två gånger. Det första äktenskapet ingicks med Elin Håkansdotter. Uppgiften om hustrun kommer från domboken för 1688. Det är inte känt när giftermålet skedde.  Hon levde enligt domboken 1670 men var död före 1688 eftersom vigselnotisen för det andra giftermålet inte finns med i vigselboken.  Elin kan kanske vara från Bergsäng. Det finns en Håkan Halvardsson där under tiden 1640-1654.  I det andra äktenskapet var Lars gift med Ingeborg Persdotter. Detta framgår av domboken för 1697. Ingeborg ägde jord i Berga, vilket kan tyda på att hon har sin härstamning därifrån. Ingeborg hade sannolikt en syster som hette Kerstin.  
 
2) Jönsgården känner jag inte till tyvärr.
 
3) Domböckerna är utomordentligt rika källor att ösa ur. De kan ge anor flera generationer tillbaka i tiden, dvs före kyrkböckernas och mantalslängdernas tid. En positiv sak är att i domboken träder kvinnorna fram. De som annars kan vara ganska anonyma för senare tiders forskare. Det tar självfallet tid att sätta sig in i domboken beroende på språket, de juridiska termerna mm. Jag började med de äldsta och gick framåt i tiden till omkring 1735. Så småningom lär man sig ganska bra att tyda handstilar och annat. Jag har hållit på med Älvdals härads domböcker i nästan 10 år nu. De första domböckerna finns från tiden kring år 1600.  
 
hälsn
 
Jan-Erik