NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-01-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-01-22
Skrivet av: Jan-Erik Björk skrivet 1999-12-05, 18:17
Hej Marianne!!
 
Några kommentarer till ditt inlägg den 2 dec.  
 
Det finns i Ekshärad under 1600-talet ett antal finnhemman. Nain och Brunnberg upptogs före mitten av 1600-talet ursprungligen av finnar. Solberg köptes av finnar i mitten på 1600-talet.  Det har dessutom bott finnar i en del torp i socknen såsom Flåsjön, Grytsjöfjäll, Knappåsen och Lövåna. Laggåsens äldre historia är höljd i dunkel. Men finnar dyker upp på torpet någon gång mellan 1640 och 1650. Såvitt jag vet finns ingen översättning av vilka som är finnar på svenskhemmanen eller tvärtom för den delen.  
 
Klarläggandet av familjer i Bäck resp Bergsäng är inte helt lätt i äldre tid. Jag har följt dessa bosättningar till mitten av 1500-talet liksom de flesta andra hemman i Ekshärad. Bäck förekommer ytterst sällan som egen ort och redovisas därför som regel under Bergsäng. Men det finns problem eftersom det finns flera Lars och Måns på de båda orterna. Den Lars Månsson som Du frågar efter bodde en tid i N Öjenäs. Han var gift minst två gånger. Detta framgår av domböckerna som jag har gått igenom för Ekshärad fram till 1720-talet. Den första hustrun hette Elin Håkansdotter. I detta första äktenskap föddes i varje fall Håkan, Jöns och Marit. I det andra äktenskapet fick han i varje fall sonen Per. Sigrid, Dordi, Olof och Ingeborg kan ju också vara hans barn. Men jag har inga belägg för detta.  
 
hälsn
 
Jan-Erik