NULL Skriv ut sidan - Ekshärad

Anbytarforum

Titel: Ekshärad
Skrivet av: Måns Höög skrivet 2016-03-12, 00:40
Hej!
 
Jag har en fråga som bland annat rör ståndssamhället och utbildningsförutsättningar i Ekshärad. Jag läst om kyrkoherden i Ekshärad 1818-1837, Per Elfvendahl, som var bror till en av mina anor. Per var född 1762 i Basterud, som sjätte barnet till bonden Per Halvardsson. Enligt Karlstads stifts herdaminne tyder åtskilligt på att hemmet var fattigt, och fadern dog 1766 och året därefter dog modern. Troligen försörjdes familjen därefter av en äldre broder.
 
Jag finner det anmärkningsvärt att en bondson från en relativt fattig familj, samt dessutom föräldralös, blir kyrkoherde - vilket såvitt jag vet var ovanligt. Dessutom var Per Elfvendal även yngst av sina sex syskon. Han genomgick Karlstads skola 1779 och utexaminerades från gymnasiet i december 1781, avlade studentexamen i Lund 4 februari 1786 och pastoralexamen 10 december 1793.  
 
Hur fungerade utbildningen i Ekshärad under 1770-talet? Fanns det någon sorts utbildningsverksamhet där barn lärdes att läsa av klockare eller liknande? Hur kan det komma sig att en bondson, som den ende av sina syskon, fick möjlighet att genomgå högre utbildning vid Karlstads skola och därefter universitet?  
 
Per med familj finns bland annat i följande husförhörslängder:
Ekshärad AI:3 (1766-1770) Bild 84 / sid 77
Ekshärad AI:4 (1771-1777) Bild 104 / sid 97
 
Tack på förhand!
Mvh Måns