NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-04-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-04-05
Skrivet av: Øyvind Kallstad skrivet 2011-03-20, 11:49
Hei Monika Wilander,
 
beklager sent svar. Først av alt, tusen takk for opplysningene dine. Jeg har i mellomtiden funnet giftemålet til Gustav Nielson i kirkeboka her i Norge, og fått bekreftet at faren hans heter Niels Nielson. Videre har jeg funnet han i folketellingen fra 1910 og der oppgis fødestedet hans til Charlottenberg, og fødselsdatoen til 21 desember 1840, så det er sansynlig at det er den samme Gustav Nielsson som du fant for meg født 22 desember 1840. Det er vel uansett ikke noen andre Gustav født i Eda i desember 1840.
 
Noe jeg synes er litt rart er at han er oppført som sjømand når han meldes flyttet til Norge i 1873. Jeg finner han nemlig i folketellingen for 1875 i Norge, og da er han skomaker. Det er han også i 1900 og 1910 folketellingene.
 
Men det var kanskje ingen krav om utdannelse for å bli skomaker på den tiden. Jeg er uansett rimelig sikker på at det er riktig person, da det står under utflyttingen at han flytter til Svelvig, Norge.. og det er nettopp der min Gustav er bosatt senere.
 
Du skriver at du finner han under Kortlanda. Hvordan stemmer det med mine opplysninger om at han er født i Charlottenberg?
 
Mvh
Øyvind