NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 december, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 december, 2014
Skrivet av: Christian Swaij skrivet 2013-12-03, 11:39
Hej, jag hoppas att någon kan hjälpa mig med ett problem med en oäkting från Likenäs i Dalby. Hans namn är Per Olsson och är född 17 april 1887 i Dalby, d. 3 mars 1967). Hans mor hette Stina Nils(dotter) och är född i Dalby den 2 april 1849. Hon gick under namnet Rot-Stina och var inhysespiga i Norra Transtrand. Hon hade även tre andra oäkta barn: Karin Amundsdotter (1869-1948), Amund Amundsson (1877-1904) och Sigrid Maria Amundssson (1883-1905). Samtliga föddes och dog i Dalby, Likenäs. Per är den ende som inte har samma efternamn som de andra barnen men jag vet inte om det innebär att han har en annan fader. Enligt familjesägner sägs det att Per Olsson ska vara det oäkta barnet till någon som ägde eller skulle ärva Olagården i likenäs. Det är också sagt att han skulle ha en halvsyster som hette Lydia.
 
Pers fru hette Johanna Vilhelmina Johansson och de gifte sig 10 mars 1912 i Dalby.
Jag hoppas att det finns någon där ute som kan hjälpa mig för jag känner att jag nått till vägs ände i denna fråga.
 
Tack på förhand/
Christian