NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-09-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-09-22
Skrivet av: Antoinette Herron skrivet 2011-09-17, 20:41
Hej igen Åke, Rolf, Björn och Bjarne!
 
Ja det var nog Finland som blev ryskt 1809, med rätt stora implikationer för mina (skogs)finska anor i åtminstone Norra Ny. Socialt gick det riktigt utför. Ja, Norge behöll nog någon slags självständighet, men om vi hade samme kung (det var väl då Bernadotte gjorde entre  )så kan väl inte den självständigheten ha betytt/märkts av så mycket. Jag har för mig att det är vid denna tid som integreringen av skogsfinnarna (både norska och svenska) verkar ta fart, mest på ont i mitt tycke.
 
Åke, välkommen in i Lehmoinen-släkten (Koo) om du forskar för egen del. Karin Karlsdotter (Lehimoinen) är släkt med mig, om det är hon från Falltorp, då vet jag vem hon är.
 
Och Björn, Skottland, Wales och NordIrland har egna parlament (med representation i det engelska parlamentet), åtminstone Skottland och NordIrland har också egna pengar, även Isle of Man har egna pengar, men jag är osäker på eget styre. Möjligen har även öarna Gearnsy och Jearsy självstyre och egna pengar, jag är lite osäker där.
 
Jag har inte tagit itu med domböckerna ännu, men jag har en känsla av att lönskaläge, hor etc. inte bekom skogsfinnarna så mycket. Mina anmödrar i Norra Ny blev förbjudna att gå i kyrkan just 1809-10, men samtidigt i kyrkoprotokollen så skriver prästen att han är besviken (läs SKITSUR) på att han nu inte får komma och gästa gratis (i veckor) på gästgiveriet, samt att han saknar alla fina och goda gåvor (smör, ostar, skinka etc).
 
Vänligen
 
Antoinette