NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-09-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-09-22
Skrivet av: Antoinette Herron skrivet 2011-09-15, 14:42
Hej Åke och Björn!
 
Jag misstänker att det är skogsfinnar ni letar efter. Detta är en mycket rörig tid (i alla fall för prästen  ). Dessutom verkar halva socknen Dalby gå in och ut i Norge periodvis under andra halvan av 1700-talet och fram till 1809, då väl Norge blev norskt, eller blev det svenskt?
Mitt råd är; försök att följa Anna i hlf, hon kan antingen ha arbetat på någon finngård i Norge och fött Elin, Annas föräldrar kan ha haft någon skogsfinnesläkting som arbetat på deras gård ett tag och Elin kom till. Och följ Olof Johansson, kan du hitta honom före Djäkneliden? Kanske i Medskogen eftersom Elin gifter in sig där. Troligen har Elin fått sitt förnamn av sin farmor (eller mormor, men då brukar de stanna på födelsegården och gifta sig med en man som flyttar dit). Min erfarenhet är att förnamnen kan vara en slags kontroll för släktskap i skogsfinnarnas värld.
 
Jag tror inte att skogsfinnarna själva ansåg eller brydde sig om att barn var oäkta, det var bara kyrkans (den svenska) benämning. När skogsfinnarna kom på ca 1600-talets mitt hade de egna präster och egen skolgång ute i skogen (antecknat ibland i kyrkans sockenprotokoll), och mina anfäder i Norra Ny driver en gästgivaregård från ca 1670-talet (då rusthåll) och fram till ca 1850. Enligt prästerna under denna period ligger detta tillhåll långt ut i skogen, det finns inga vägar att ta sig fram på m.m. men man undrar ju hur man kan driva gästgiveri om det inte finns några gäster så att säga.
Att skogsfinnarna hade egna präster kan tyda på att de hade en annan religion än svenska kyrkans, och en annan livssyn vad gäller oäkta barn. Mina anfäder (vart än jag tar upp tråden) har alltid en eller några oäktingar först, innan de gifter sig med någon annan än fadern. Alla som de gifter sig med eller skaffar barn med är på något sätt släkt med dem; mormors systers barnbarnsbarn etc. I min släktforskning är det mycket ofta som den äldsta oäktingen övertar den gamla släktgården (man kan nästan misstänka ett slags fidekommiss)och det verkar inte spela någon roll om det är man eller kvinna. Jag har många anmödrar som trots att de är både oäkta samt har yngre bröder, övertar och verkar styra gården helt själva.
Namnet verkar vara mycket viktigt, i de tidiga dödböckerna (1600-tal) har jag hittat (under epidemier)familjer där barnen, 3 systrar, alla heter ex. Brita. Först trodde jag att prästen var lat eller inte förstod finskan kanske (det kan ju vara så) men jag tror att det mer var en försäkring för finnarna att gården skulle ägas av ett specifikt namn, grundarens, och i generationer framåt. Gården skulle alltid ägas av en Britta kanske. Min skogsfinska släkt lever så här ända fram till 1910, då min farmor föds (oäkta, men föräldrarna gifter sig nästa år ), men farmor och hennes 7 syskon får alla dåtidens hypermoderna namn. Ingen får något släktförnamn, ingen övertar gården, alla flyttar till stan och bara 2 av syskonen skaffar själva barn. Farmor är också den första i familjen att inte få ett dottersnamn, det borde ha blivit Davidsdotter, men blev Halvardsson. Kanske tog förändringen av dottersnamn död på skogsfinnarnas tradition att hålla reda på vem som var vem?
 
Det kan vara så att både Maria och Anna Persdotter har barn med samme Johan, det kan vara ett spår. Min farmors mormor fick barn med 2 bröder............. Det verkar ha varit livat i Finnskogarna ibland i alla fall .
 
Vänligen
 
Antoinette