NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-16
Skrivet av: Björn Sonesson skrivet 2005-08-21, 22:13
Hej!
 
Jag är en ättling efter Sigrid Amundsdotters (f. 1837) halvsyster Marit Håkansdotter, född 1818 utomäktenskapligt. Marit var min morfars mormor. Båda hade Ingegerd Larsdotter (f. 1791) som mor.  
 
En dotter till Marit, Kerstin Klementsdotter (1860-1905) blev gift till Pellannagården, Idbäck, Malung. Hennes yngste son var Pellanna Karl Hilmer Eriksson, min morfar. Kerstin var en skicklig hornblåserska, sägs det här i byn Idbäck.  
 
Kerstin dog när morfar var några månader gammal. 1905 var inte män uppfostrade till att sköta spädbarn och det ansågs inte heller som manligt. Morfar togs om hand av hans kvinnliga släktingar i byn Holarna, Malung under hans första år. Sedan togs han tillbaka och då bör hans lite äldre systrar ha fungerat som extramammor.  
 
Min morfar arbetade först som skinnskräddare på AB S. P. Persson (skinnfirma), men blev ganska snart förman där. Med undantag för de allra sista åren innan sin pensionering och några tidiga ungdomsår så arbetade han på S.P. hela tiden.  
 
Min morfars far, Pellanna Erik Jonsson (1859-1935) var en av de sista traditionella skinnarna. år 1913 hade han sin sista skinnarvandring till sin skinnargränd. Gränderna delades upp mellan Malungs olika skinnarlag och det var ett slags hederskodex att inte gå in i ett annat skinnarlags område. Hans gränd var ett antal gårdar i Norra Ny. Erik arbetade också som skomakare. Det står att läsa lite grand om honom och hans far Pellanna Jonas Persson i Malung - ur en sockens historia, del 3. Kolla i personregistret i del 4, så finner du dem snabbt. Dock var Jonas född år 1823 och inte det år som uppges i registret. Denne Jonas hade tydligen humor i rikt mått.  
 
mvh Björn Sonesson
 
PS Idag finns inte så många skinnfirmor som på 1950-talet, men några finns, särskilt många livskraftiga i Östra Fors (Malungsfors). DS