NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 januari, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 januari, 2014
Skrivet av: Enid Nelson skrivet 2013-12-26, 00:32
Den 17 februari 2004 postade Kenneth Larsson några antavlor och jag tror att jag kanske har ett barn till att stoppa in i följande syskonskara ...
 
 
2 f
Nils Christofersson. Född omkring 1650 i Skog, Brunskog (S). Adress Skog, Brunskog. Död 86 år 19 april 1719 i Skog, Brunskog (S). Gift med efterföljande ana. (Barn 1, Far 4)
Barn:
Pål Nilsson. Född .. juni 1677 i Skog, Brunskog. Adress Talken, Brunskog. Död 24 januari 1731 i Talken, Brunskog.
Nils Nilsson. Född 1681 i Skog, Brunskog (S). Död 23 april 1762 i Skog, Brunskog (S). (Se 1).
Karin Nilsdotter. Född 1686 i Skog, Brunskog. Död 3 november 1741 i Skog, Brunskog (S).
Elof Nilsson. Född 26 maj 1689 i Skog, Brunskog. Jordbrukare. Adress Uppsjön, Toltan, Brunskog.
3 m
Anna Jonsdotter. Född i Renstad, Boda (S). Gift med föregående ana. (Barn 1, Far 6, Mor 7)
 
 
Det gäller Christopher Nilsson som dog 1771 i Ölserud i Boda. I Christophers dödsnotis (Boda EI:1 sid 137)
står det:
Enkem. Christopher Nilsson i Ölserud, född i Renstad 1678, fad. Nils Christophersson, mod. Anna Jonsdotter, gift 1713 den 7 juni med pig Elin Giöstasdotter i Ölserud, som avled den 21 april 1745. Han avled av ålderdom den 23 januari ... lefvat en förståndig och ... man uti 92 1/4 år (Jag kan tyvärr inte tyda hela prästens ömdome om Christopher.)
 
 
I lysnings/vigselnotisen för Christopher och Elin i Brunskog EI:1 sid 39, uppges drängen Christopher Nilsson i Skog & pigan Elin Giöstafsdotter i Ölserud och Boda socken ha gift sig den 7 juni 1713.
Samma dag (och som nästa notis) gifter sig drängen Joen Giöstafsson i Ölserud och Boda socken och pigan Karin Nilsdotter i Skog.
 
Är det möjlgt att detta är den Karin Nilsdotter som finns med i syskonskaran här ovan och kan Christopher Nilsson (född i Renstad Boda, gift i som dräng i Skog Brunskog, och död i Ölserud, Boda) vara ännu ett barn i denna syskonskara?
 
Undrar
 
Enid