NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-01-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-01-13
Skrivet av: Lennart P. Eriksson skrivet 2000-07-23, 17:17
Hej Anna-Lisa.
Det var inte min mening att försöka pracka på Else-Marie några osäkra anor på så lösa grunder, jag skrev bara vilka män med namnet Torsten det fanns vid den tiden i Brunskogs kyrkoarkivalier.  Jag tror inte det behöver vara någon av dem! Så som frågan var ställd så borde jag bara svarat att det inte finns antecknat någon Jan eller Johan där faderns namn var Torsten, i Brunskogs dopbok. Men det visste ni väl redan! För övrigt förstår jag inte att frågan överhuvudtaget ställdes om ni jobbat så mycket med att hitta denne Johans anor.  
 
Angående Anna Bengtsdotter!
Det dog en A.B. i Drögsnäs 1720, begr. 1720-02-02 och hon var 66 år. som varit en hederlig hustru, dödde av en stor svullnad, som nästan en tvärhand hög gick kring hela halsen Hon är den enda i socknen med det namnet som dog 1724 eller tidigare, jag tror det kan vara Torsten Christofferssons första hustru. Det fanns nämligen en Bengt Torstensson i Drögsnäs, (gift 1709 med Karin Pålsdotter och med barn födda 1717,1719 och 1724) och den tidigare nämde Olof Torstensson i Berga (1693-1769) var från Drögsnäs när han 1720 gifte sig med Elin Knutsdotter. Vill också nämna att i Edane fanns det en Per Torstensson, född ca 1677 och död 1742.
 
Mvh  
Lennart