NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-08-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-08-03
Skrivet av: Ing-Marie Haglund skrivet 2007-08-03, 11:38
Hej Lennart
Har ägnat mig åt lite kaosteori i tolkningen av jösse härads dombok - en av mina anor är Jord Andersson f c1655 i Edane (MTL från 1675) via hans andra gifte med Kerstin Andersdotter.
 
I Jösse häradsdombok finns Jord Andersson Edane omnämnd bl a 1686 HT och 1700 VT och mina tolkningar av texten är som följer:
 
1686 begär morbror Nils Engebrechtsson och brorson Jord Andersson att få lösa ut (Nils) systerson Jon Matsson ur Edane.
 
1700 vill Jord Andersson och Amund Segolsson bli delaktiga av den jord som Jacob Bryntesson i Årnäs köpt för 40 rd emedan Jacob ägde deras fasters del: hustru Ingrid Engelbrechtsdotter, som ägde 3 dingen och därför är innersta arvingar.
 
Slutsatsen är att Jords fader heter Anders Engelbrechtsson, Edane. Anders finns i MTL mellan åren 1662- 1676 och 1665 med anmärkningen ryttarhemman.
 
Barn: Jord Andersson, Böret Andersdotter och Brynte Andersson (gift i Vikene).
 
Anders är troligen son till Engelbrecht Nilsson, Edane (MTL 1650 - 1676) som i sin tur är son till Nils Jordsson.
 
Barn: Nils Engelbrechtsson i Edane, Ingrid Engelbrechtsdotter i Årnäs, Anders Engelbrechtsson Edane, Segol Engelbrechtsson och ev. n Engelbrechtsdotter gift med Mats.
 
Som vanligt är det ont om hustrur...
 
Det ska finnas en notis i JDB 1694 som jag inte hann skriva av, kan du (eller någon annan) hjälpa mig att komma åt texten?  
 
Hälsningar Ing-Marie