NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-06
Skrivet av: Lennart Eriksson skrivet 2004-11-28, 10:10
PeO!  
Angående Gunilla Persdotter i Åstenäs, så har jag en liten invändning mot ditt beräknade födelseår på henne. Det uppges ju i dödboken 1741 [Brunskog E:1 sid 169] att hennes ålder var 88 år, det är  väldigt gammalt till och med nu för tiden, jag tycker att kanske 75 - 80 år är mer troligt, alltså född någon gång på 1660-talet. Därmed kan fadern Per Mattsson varit född omkring 1637-40 precis som jag skrev i mitt inlägg den 29 augusti.  
 
Anledningen till att hon står antecknad i Brunskogs dödbok och inte i Mangskog är nog att hon bodde (och vårdades) hos sin dotter Ingrid och mågen Nils Jonsson i hemmanet Åsen som hör till Brunskog och numera heter Talken. Det står också i dödnotisen från Åstenäs och Åsen
 
Om det nu var så att Gunilla var dotter till Per Mattsson i Byn, så var hennes syskon  Matts född 1661, Erik född 1664, Anders född 1671 och Ingrid född 1672, allt enligt åldersuppgifterna i dödboken.  
 
Födelseåret på Gunillas man Elof Hansson är beräknat till 1661 eftersom han uppges varit 76 år när han avled 1737, Elof begravdes den 8 maj och samtidigt begravdes också hans son Erik Elofsson, ålder på honom 51 år, dessutom begravdes samma dag Eriks son Anders endast 13 veckor gammal. Alltså tre generationer begravda samma dag! [Mangskog C:1 sid 125].  
Detta bekräftas i JH dombok 1739 ht66. Målet handlar om en överenskommelse mellan Elof Hanssons arvingar (sönerna) Brynte och Jon Elofssöner i Åstenäs, (mågarna) Nils Jonsson i Åsen och Jon Andersson i Åstenäs. Den sistnämnde var nu gift med Erik Elofssons änka Ingrid Eriksdotter.
Sonen Jon Elofsson dör 1746 27/2 i Rud Arvika, hans ålder uppges i dödboken varit 41 år [Arvika C:4 sid 387]. Jon skulle alltså varit född 1704, men födelseboken är inget vidare detta år så Jon kan inte återfinnas där. Men varför ska man då lita mer på åldersuppgifterna i dödböckerna ibland och ibland lite mindre, tja säg det....
Ändå gör allt detta tillsammans att jag inte tror Gunilla Persdotter var så gammal som 88 år när hon dog.  
 
Mvh  
Lennart