NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-06
Skrivet av: Lennart Eriksson skrivet 2004-11-27, 15:01
Hej PeO,  
det är nog jag som ska skämmas, det var ju trots allt jag som vilseledde både dig och många andra (inklusive mig själv), när jag skrev Anders Persson o.h.h. Ingrid Persdotter efter en gammal anteckning jag hade på en lös lapp. Detta är nu tillrättat och en blunder vi kan lägga bakom oss hoppas jag.  
 
Det dör en Ingrid Persdotter i Byn 1752 14/6, ålder 80 år.  
Jag trodde att du redan kände till det, därför blev det inte nämnt tidigare.  
1752 den 14 juni, Enkan hust. Ingrid Persdotter från Byn, 80 år gammal, död af wattusot, hedersam Sockenqvinna [dödboken E:2 sid 206]  
 
Har allt letat efter henne i Boda också, dock utan att hitta henne förstås.
Det fanns troligen inga skäl för henne att stanna som änka i Renstad, utan hon ville väl hellre vara hos sina släktingar i Brunskog.
 
En anledning till att jag inte kommenterade ditt resonemang angående Gunilla var väl att jag så att säga godkände det, har själv varit inne på dessa tankar.  
 
Det avsnittet i protokollet om det Kongl. brefvet verkar blivit lite ofullständigt, det brukar väl stå ungefär så här:  
Till undvikande af Hemmanets klyfning i allt för små delar, tvärt emot Kongl. Majts. nådiga Bref af år 1723 om Hemmanens Beboende här i Wermland, kan Härads Rätten ej tillåta .....
 
Mvh Lennart