NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-06
Skrivet av: PeO Åstbom skrivet 2004-10-08, 18:26
Lennart och ni andra.
Jag orkar inte riktigt släppa Måns och Rasmus Mårtensons köpebrev från 1620.
Om tolkningen (Tholéns?) är rätt så skall bröderna har köpt av en Måns Giörliksson, en Nils Håkansson i Grän och en Nils Andersson i Kölaby boendes i Westergiötlandh. Vad som är vad beträffande arve- och köpejord framgår inte - men vilka är dessa personer? Giörliksson har jag helt misslyckats med att identifiera, än mindre var han bodde. Nils Håkansson; tja Grän finns och fanns i Rasbo i Uppland samt i Trögds härad (Mälardalen). Vem var fogde i Trögds härad vid tiden - jo en viss Håkan Werme, som hade en son som hette Nils Håkansson Werme och som var far till Brunskogs förste präst (redovisat ett flertal tillfälle i detta forum och på webben överhuvudtaget). Nils Andersson då; jo stamfader för Ekelundsläkten med ett flertal länsmän och allmänt högre tjänstemän som släktmedlemmar hade bevisligen (enligt släktföreningen och flera andra oberoende forskningar) en stamfader som  var landsbofogde på Lundby (Lundaby) gård i Kölaby, Redvägs härad, Västergötland. Ekelundsläkten är starkt förknippad med Bergs Gård väster om Arvika, Ny socken och Kyrkobyn i Arvika. Det skulle vara mycket märkligt om inte den i bägge fallen angivna Nils Andersson skulle vara en och samma person.
(Må Gud och Förbundet förlåta mig i mina spekulationer).
Att så här nästan 400 år i efterhand fastställa ägarförhållandet gällande arve- och köpejord torde vara helt uteslutet.
Grän förekommer visst på flera ställen exempelvis i Ö:a Fågelvik, Värmland samt någonstans i Skellefteå-trakten ( av mig antaget) (Buresläkten - en viss Abluna Mosesdotter gift med en Mårten! Jönsson i Grän) [http://home.swipnet.se/genealog/bure/11-400_104.htm].
 
Slutligen ber jag om respons på mina antaganden.
Trevlig helg ...//PeO