NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-06
Skrivet av: PeO Åstbom skrivet 2004-10-07, 23:23
Lennart; det var skönt att få sätta sig.
 
Jag har också noterat att det står en Bagge om Olof Halvardsson i det aktuella målet - intressant och märkligt.
 
När det gäller uppgiften om Halvard Rasmussons fastighetsköp så har jag gjort ett kardinalfel, nämligen det att jag har glömt att notera år och datum för detta utslag i domboken. Jag är dock säker på att det handlar om Jösse Härads Dombok före 1649 januari-ting.
Mosstakan finns ju som namn på flera ställen och Högelidh skulle ju kunna vara Högerud (men som du påpekar tidigare var det namnvarianten Huru vanligare i äldre tider) men där finns ju också Humslid.
 
När det gäller Dordi Halvardsdotter f. omkring 1645 d. 1677 så har jag närmast antagit Halvard Hemmingsson, mantalsskriven för Mötterud 1641, som hennes far. Det finns en Hemming (ibland är stavningen Henning) i Bålgård 1610 [Hjonelagen], 1622 [mantal]. Tidigare nämnde Halvard H. gör ofta jordaffärer som framgår av domstolsprotokollen och bland annat då i Bålgård, Mötterud [DB 1656 11,12 och 14 junii]  och Åsebool, Älgå [DB 1663 4-6 junii]. Kan denne Halvard ha varit son till Hemming i Bålgård?
 
Göran Rasmusson verkar ha tidvis ha bott även i Åstenäs, Mangskog eller i Åmot, Brunskog eftersom han fick böta för att han inte hade broat mellan Åmoth och Åstenäs [DB 1665 18-20 septembriis]. Han bor dock i Takene, Brunskog [DB 1670 27-28 septembris] då han betalar igen 16 Rd till sin svärfader Nils Jonsson i Stenstad. Görans hustru hette som du säkert redan vet Kirstin och delen gällde 1/4 av hemmanet. Av deras barn som jag har upptäckt dör två i Stenstad och en i Vikene.
 
I mantallängden för 1622 finns det en Nils Rasmusson i Tobyn. En son till vår Rasmus?
 
Nu växlar jag position från sittande till liggande.
Lev väl! ...//PeO