NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-06
Skrivet av: Lennart Eriksson skrivet 2004-10-07, 21:15
Hej igen PeO.  
Tackar dig för responsen, du kan sätta dig ner nu  
 
Skulle vara bra om du kunde komma på var du sett Halvard Rasmussons namn i samband med detta fastighetsmålet, vad är Mostakan i Högelidh för en plats förresten?  
 
När det gäller ordet bagge så blev det visst lite fel vid överföringen från mikrokort till hårddisk, det står faktiskt Bagge med stort B och jag läste det så men sen så skrev jag det ändå med ett litet b, hmm....  
Bagge = Norrbagge = Norrman (Norsk)
Nu behöver ju inte det betyda att Olof Halfvardsson var Norrman, han kanske bara var bosatt på andra sidan gränsen, vad vet jag. Det är inte ens säkert att ordet är Bagge
 
Det är inte omöjligt att det kan finnas rätt många ättligar till Rasmus här i Arvikatrakten, däribland undertecknad, men det lär bli väldigt svårt att bevisa. Så här är det: två bröder Bengtsson från Mötterud i Arvika socken, Halvard född omkring 1665, död 1749 i Västra Sund Arvika och Brynte född omkring 1676, död 1764 Mötterud, Brynte är min anfader. Dessa bröders far var en Bengt Halvardsson död omkring 1676, troligen i Mötterud. Bengt var svåger med Sten Mattsson i Byn vars första hustru hette Dordi Halvardsdotter och var från Mötterud, Sten var förmyndare för två söner till Bengt, de hette Erland och Bengt Bengtssöner [dombok 1678ht]. Tyvärr vet jag inte vad det blev av dessa Bengtssöner och både Dordi och Bengt var döda vid den här tillfället 1678.  
Nu menar jag att det finns en viss möjlighet att den här Bengt Halvardson i Mötterud och systern Dordi kan varit barn till den Halvard Rasmusson som fanns i Dottevik 1641 och eventuellt också syskon med Böret i Byn, Olof Svenssons hustru.  
 
Sedan har jag en ana som heter Göran Rasmusson, död omkring 1680 i Takene (östra eller västra?), det finns de som tror att han kan vara en son till Rasmus i Byn! Men som sagt det är svårt att bevisa.  
 
Mvh(>) Lennart