NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-06
Skrivet av: PeO Åstbom skrivet 2004-10-06, 22:21
Lennart; jag står upp och bockar, det var mycket generöst av dig att delge mig/oss detta.
 
Sven Olofsson Hurberg ett nytt namn på spelplanen (för min del). Även att Mattes och Anders ägde jord i Skjutsbol är nytt.
 
Sven, Mats och Olof Svensson var ju bröder och de angavs som födda i Frykerud.
 
Även jag har noterat att det kan möjligen handla om ett kusinsgifte mellan N. Månsdotter och Halvard Rasmusson. Att Måns som förekommer i köpebrevet från 1620 hade minst två döttrar är ju som sagt bevisat genom Elins testamente. Thol Månsson som förekommer i mantal 1641 torde väl vara en broder.
 
Börets existens är bevisat på ett flertal sätt - dödboken och domboken. Hon förekommer som svarande - och fälls - för falsk angivelse i ett mål (jag har inte källhänvisningen tillhands just för tillfället) där hon hade brutit upp sin matmoders kista och sedan skyllt på en annan piga. Brottet skulle vara begånget i Årnäs, Brunskog.
 
En Halvard Rasmusson förekommer i ett arvs-/fastighetsmål (jag har inte källhänvisningen tillhands just för tillfället) som handlade om Mostakan i Högelidh.
 
Det är svårt att hitta flera blodsättlingar till Måns och/eller Rasmuss än just Erik Olofsson genom Böret samt hennes broder Olof Halvardsson.
 
Lennart; åter ett stort tack för allt du har bidragit med till min forskning.
Hälsningar PeO i Arvika.